Begrippenlijst Online Marketing

We begrijpen dat het verwarrend kan zijn om door alle verschillende marketingtermen te navigeren. Daarom hebben we een handig overzicht gemaakt dat alle begrippen, synoniemen en bijbehorende uitleg bevat.

Een volledig overzicht van alle marketingtermen!

Of je nu een marketeer bent die zijn kennis wil opfrissen of een nieuwkomer die zich wil verdiepen in de wereld van online marketing, onderstaand overzicht biedt een gids om je weg te vinden.
Vragen? Neem gerust contact met ons op!
Het overzicht

Begrippen

Volledige benaming

Synoniemen

Uitleg

AOV

Average Order Value

Orderwaarde

AOV is het bedrag wat klanten gemiddeld besteden binnen jouw webshop of website.

Abs Top

Absolute top impression

Absolute top indruk

Het percentage van uw totale vertoningen dat wordt weergegeven als de allereerste advertentie boven de organische resultaten op de SERP.

Advertentie extensies

Advertentie extensies

Advertentie extensies

Een functie waarmee u bij uw advertentie aanvullende bedrijfsinformatie kunt weergeven, zoals uw adres, uw telefoonnummer, beoordelingen van uw winkel of extra links naar webpagina's.

Algoritme

Algoritme

Algoritme

Algoritme is een set instructies voor het bereiken van doelen.

Als Tekst

Alt tekst

Alt tags

ALT-teksten (ook wel alt-tags genoemd) worden ingevuld als titel van een afbeelding en geven een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding.

Avg CPC

Average CPC

Gemiddelde kosten per klik

Het gemiddelde bedrag dat in rekening wordt gebracht voor een klik op uw advertentie.

Avg Pos

Average Position

Gemiddelde positie

Een waarde die de gemiddelde positie van je advertentie aangeeft ten opzichte van andere advertenties.

Backlink

Backlink

Backlink

Een backlink is een link van een externe website die leidt naar je eigen website en zijn een belangrijke indicatie voor de zoekmachine hoe betrouwbaar en autoritair de website is.

BOFU

Bottom of The Funnel

Onderkant van de trechter

In de Bottom of The Funnel zijn de leads bekend met je bedrijf en erkennen dat je kwaliteit en kennis van zaken hebt. Ze zijn dichter bij het punt om over te gaan tot kopen en dat gebeurt in deze laatste stap waar het besluit (decision) wordt genomen.

Brand campagne

Campagnegroepen

Merk campagne

Een Brand campagne is een slimme marketingtechniek die erop gericht is bekendheid te geven aan een organisatie, product of dienst.

Campagnegroepen

Campagnegroepen

Campagnegroepen

Campagnegroepen zijn een reeks campagnes die een key performance indicator (KPI) delen. Campagnegroepen zijn nuttig voor het bijhouden van de algemene prestaties van meerdere campagnes met vergelijkbare doelen.

Clicks

Clicks

Kliks

Een click is de handeling die een persoon verricht om een koppeling te activeren. Je kunt klikken op een tekstlink, een afbeelding, banner, telefoonnummer of een ander interactief element.

CLV

Customer Lifetime Value

Klantwaarde

De customer lifetime value is een metric die voorspelt wat de waarde is van de gemiddelde klant.

CMS

Contentmanagementsystem

Contentmanagementsysteem

Een cms is een webapplicatie waarmee je inhoud (content) op een website managet. Voorbeelden van content zijn nieuwe webpagina's, blogs, maar ook afbeeldingen.

CPA

Cost Per Action, Cost Per Acquisition

Kosten per actie

CPA staat voor het gemiddelde bedrag dat u moet betalen voor een conversie van uw advertentie.

CPC

Cost Per Click

Kosten per klik

Bieden op basis van CPC betekent dat u betaalt voor elke klik op uw advertenties.

CPD

Cost per Download

Kosten per download

Dit model wordt vooral gebruikt bij mobile advertising om per app-download af te rekenen.

CPL

Cost per Lead

Kosten per lead

In de marketing en sales wordt met CPL uitgedrukt hoeveel kosten er zijn gemaakt om één lead te werven.

CPI

Consumentenprijsindex

Consumentenprijsindex

De CPI geeft de prijsontwikkeling weer van goederen en diensten die huishoudens aanschaffen voor consumptie.

CPM

Cost per Mile

Kosten per mijl

Bepaalde typen programmatische advertenties worden gemeten aan de hand van kosten per mille (CPM), dat wil zeggen de kosten per duizend impressies. CPM is een prijsmodel waarbij je een bepaald bedrag betaalt voor 1000 impressies of het aantal keren dat je advertentie wordt weergegeven.

Conversie Optimalisatie
Het aantal aankopen per klant is met ruim 85% gegroeid
SprayTan Solutions
Online Adverteren
De omzet heeft een sprong gemaakt van meer dan 200%
NineTwoFive
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!