Een volledig overzicht van alle marketingtermen!
Begrippen |
Volledige benaming |
Synoniemen |
Uitleg |
---|---|---|---|
AOV |
Average Order Value |
Orderwaarde |
AOV is het bedrag wat klanten gemiddeld besteden binnen jouw webshop of website. |
Abs Top |
Absolute top impression |
Absolute top indruk |
Het percentage van uw totale vertoningen dat wordt weergegeven als de allereerste advertentie boven de organische resultaten op de SERP. |
Advertentie extensies |
Advertentie extensies |
Advertentie extensies |
Een functie waarmee u bij uw advertentie aanvullende bedrijfsinformatie kunt weergeven, zoals uw adres, uw telefoonnummer, beoordelingen van uw winkel of extra links naar webpagina's. |
Algoritme |
Algoritme |
Algoritme |
Algoritme is een set instructies voor het bereiken van doelen. |
Als Tekst |
Alt tekst |
Alt tags |
ALT-teksten (ook wel alt-tags genoemd) worden ingevuld als titel van een afbeelding en geven een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding. |
Avg CPC |
Average CPC |
Gemiddelde kosten per klik |
Het gemiddelde bedrag dat in rekening wordt gebracht voor een klik op uw advertentie. |
Avg Pos |
Average Position |
Gemiddelde positie |
Een waarde die de gemiddelde positie van je advertentie aangeeft ten opzichte van andere advertenties. |
Backlink |
Backlink |
Backlink |
Een backlink is een link van een externe website die leidt naar je eigen website en zijn een belangrijke indicatie voor de zoekmachine hoe betrouwbaar en autoritair de website is. |
BOFU |
Bottom of The Funnel |
Onderkant van de trechter |
In de Bottom of The Funnel zijn de leads bekend met je bedrijf en erkennen dat je kwaliteit en kennis van zaken hebt. Ze zijn dichter bij het punt om over te gaan tot kopen en dat gebeurt in deze laatste stap waar het besluit (decision) wordt genomen. |
Brand campagne |
Campagnegroepen |
Merk campagne |
Een Brand campagne is een slimme marketingtechniek die erop gericht is bekendheid te geven aan een organisatie, product of dienst. |
Campagnegroepen |
Campagnegroepen |
Campagnegroepen |
Campagnegroepen zijn een reeks campagnes die een key performance indicator (KPI) delen. Campagnegroepen zijn nuttig voor het bijhouden van de algemene prestaties van meerdere campagnes met vergelijkbare doelen. |
Clicks |
Clicks |
Kliks |
Een click is de handeling die een persoon verricht om een koppeling te activeren. Je kunt klikken op een tekstlink, een afbeelding, banner, telefoonnummer of een ander interactief element. |
CLV |
Customer Lifetime Value |
Klantwaarde |
De customer lifetime value is een metric die voorspelt wat de waarde is van de gemiddelde klant. |
CMS |
Contentmanagementsystem |
Contentmanagementsysteem |
Een cms is een webapplicatie waarmee je inhoud (content) op een website managet. Voorbeelden van content zijn nieuwe webpagina's, blogs, maar ook afbeeldingen. |
CPA |
Cost Per Action, Cost Per Acquisition |
Kosten per actie |
CPA staat voor het gemiddelde bedrag dat u moet betalen voor een conversie van uw advertentie. |
CPC |
Cost Per Click |
Kosten per klik |
Bieden op basis van CPC betekent dat u betaalt voor elke klik op uw advertenties. |
CPD |
Cost per Download |
Kosten per download |
Dit model wordt vooral gebruikt bij mobile advertising om per app-download af te rekenen. |
CPL |
Cost per Lead |
Kosten per lead |
In de marketing en sales wordt met CPL uitgedrukt hoeveel kosten er zijn gemaakt om één lead te werven. |
CPI |
Consumentenprijsindex |
Consumentenprijsindex |
De CPI geeft de prijsontwikkeling weer van goederen en diensten die huishoudens aanschaffen voor consumptie. |
CPM |
Cost per Mile |
Kosten per mijl |
Bepaalde typen programmatische advertenties worden gemeten aan de hand van kosten per mille (CPM), dat wil zeggen de kosten per duizend impressies. CPM is een prijsmodel waarbij je een bepaald bedrag betaalt voor 1000 impressies of het aantal keren dat je advertentie wordt weergegeven. |