8 punten om het uiterste uit Pinterest te halen

Door Melissa Hooijschuur Geplaatst op 17 apr. 2023 Onderwerp Social media
Steeds meer ondernemers komen erachter dat Pinterest een goed platform is om je content onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Zo kan dit bijdragen aan de naamsbekendheid van je onderneming, de traffic op je website en tot slot ook de sales. Om Pinterest optimaal in te kunnen zetten is het van belang dat je deze 8 punten voor elkaar hebt.

1. Maak gebruik van een zakelijk account

Een groot deel van de ondernemers maakt op Pinterest geen gebruik van een zakelijk account, dit is erg zonde. Door het instellen van een zakelijk account worden statistieken van jouw account overzichtelijk weergegeven. Hier is bijvoorbeeld te zien welke pins het goed doen, en waar nog verbeterpunten zitten. Super handig dus! Lees hier wat de mogelijkheden zijn met een zakelijk account. 

2. Vergeet je pins niet te branden

Een veelvoorkomende fout bij beginnende pinners, is dat zij hun gemaakte pins niet branden. Door een herkenbare huisstijl toe te passen en aan te houden binnen je account gaan volgers je pins herkennen. Zo creëer je een identiteit en ziet het er uit als één geheel.

3. Koppel links

Pinterest is een visuele zoekmachine en dus geen social media kanaal. Toch gebruiken veel mensen het wel op deze manier, zij delen leuke plaatjes en verwachten er op deze manier wat uit te kunnen halen. Zo werkt dat nou eenmaal niet. Je moet Pinterest zo inzetten dat de pins die je plaatst daadwerkelijk wat kunnen betekenen voor jouw bedrijf. 

Door achter elke pin een link te plaatsen naar je website of blog, gebruik je de kracht van Pinterest. Op deze manier kan iemand die geïnspireerd raakt door jouw pin of meer wilt weten over het onderwerp meteen door worden gelinkt. Zorg er voor dat deze aan je pin gekoppeld zijn en je geen potentiële bezoekers misloopt.

4. Voeg relevante zoekwoorden toe aan de beschrijving

Zoals hierboven al beschreven staat is Pinterest een visuele zoekmachine, net als bij andere zoekmachines maakt Pinterest dus ook gebruik van zoekwoorden. Dit is een goede manier om je content onder de aandacht te brengen. Pinterest gebruikers vinden je content en klikken door naar je website. Voeg daarom relevante zoekwoorden toe aan je beschrijvingen en zorg dat je gevonden wordt.

5. Claim je website

Door je website te claimen laat je Pinterest weten dat jij de eigenaar bent van die website. Dit zorgt ervoor dat als mensen iets van jouw website op Pinterest pinnen, deze pin automatisch aan jouw profiel wordt gelinkt. Dit draagt weer bij aan je bereik.

Je kan je website claimen op Pinterest in 5 eenvoudige stappen: 

  1. Log in op je Pinterest account

  2. Open het menu in de rechterbovenhoek

  3. Klik op Instellingen

  4. Klik binnen dit menu op geclaimde accounts

  5. Klik nu bij websites op claimen

En voilà, jouw website is nu geclaimd!

Claim je website op Pinterest in 5 eenvoudige stappen

6. Gebruik goede afbeeldingen bij je pins

Momenteel maken ongeveer een miljoen mensen in Nederland dagelijks gebruik van Pinterest. Laat dus een goede eerste indruk achter door afbeeldingen van een zo hoog mogelijke kwaliteit te gebruiken. Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken waar je op moet letten bij het kiezen van de afbeelding voor jouw pins. Zo is het belangrijk dat je afbeelding de juiste afmetingen heeft. Door Canva te gebruiken bij het maken van je pins ben je hier zeker van, je kan bij Canva namelijk een Pinterest template als basis nemen. 

Tot slot moet je afbeelding overeenkomen met de pin die je plaatst. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar toch is dit lang niet altijd het geval. Pinterest is visueel ingesteld en elke afbeelding kan iemands eerste interactie met jouw account zijn.

7. Kies een duidelijke doelgroep

Kies bij het gebruiken van Pinterest voor jouw bedrijf een specifieke doelgroep. Jouw doelgroep is geïnteresseerd in content die voor hun relevant is, dit is immers de reden dat ze je volgen. Op het moment dat jij als kleding bedrijf over eten gaat pinnen zullen zij hun interesse verliezen. 

8. Gebruik een duidelijke strategie

Veel mensen hebben het idee dat Pinterest voor hun niet werkt. Wat zij niet weten is dat zij net als vele andere Pinterest gewoon niet op de goede manier gebruiken. Veel Pinners beginnen zonder een strategie, en verwachten snelle resultaten. Daarentegen gaat het bij Pinterest juist om de lange termijn. Met geduld en de juiste strategie zorg je uiteindelijk voor veel verkeer naar je website.

Aan de slag

Met deze tips haal je meer uit je Pinterest account, volg ze en behaal de beste resultaten. Hulp nodig? Onze specialisten kunnen jou ondersteunen en geven advies. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Melissa Hooijschuur
Performance Marketeer bij MediaTrend
Melissa, geboren in 1999 en woont haar hele leven al in Wormerveer, is een van de nieuwste aanwinsten bij MediaTrend. Haar vrije tijd bestaat uit het ontdekken van culinaire hoogstandjes, beleven van avonturen en nieuwe activiteiten met vrienden, en het genieten van films in de bioscoop. Deze interesses weerspiegelen haar levendige persoonlijkheid en haar ambitie om nieuwe dingen te ontdekken.
Conversie Optimalisatie
Het aantal aankopen per klant is met ruim 85% gegroeid
SprayTan Solutions
Online Adverteren
Er is meer dan 200% omzet groei gerealiseerd binnen 3 jaar tijd
Vos Koffie
Google Ads
Een stijging van maar liefst 380% op onze online aanvragen
Regel je subsidie

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!