1. Maak gebruik van een zakelijk account
Een groot deel van de ondernemers maakt op Pinterest geen gebruik van een zakelijk account, dit is erg zonde. Door het instellen van een zakelijk account worden statistieken van jouw account overzichtelijk weergegeven. Hier is bijvoorbeeld te zien welke pins het goed doen, en waar nog verbeterpunten zitten. Super handig dus! Lees hier wat de mogelijkheden zijn met een zakelijk account.
2. Vergeet je pins niet te branden
Een veelvoorkomende fout bij beginnende pinners, is dat zij hun gemaakte pins niet branden. Door een herkenbare huisstijl toe te passen en aan te houden binnen je account gaan volgers je pins herkennen. Zo creëer je een identiteit en ziet het er uit als één geheel.
3. Koppel links
Pinterest is een visuele zoekmachine en dus geen social media kanaal. Toch gebruiken veel mensen het wel op deze manier, zij delen leuke plaatjes en verwachten er op deze manier wat uit te kunnen halen. Zo werkt dat nou eenmaal niet. Je moet Pinterest zo inzetten dat de pins die je plaatst daadwerkelijk wat kunnen betekenen voor jouw bedrijf.
Door achter elke pin een link te plaatsen naar je website of blog, gebruik je de kracht van Pinterest. Op deze manier kan iemand die geïnspireerd raakt door jouw pin of meer wilt weten over het onderwerp meteen door worden gelinkt. Zorg er voor dat deze aan je pin gekoppeld zijn en je geen potentiële bezoekers misloopt.
4. Voeg relevante zoekwoorden toe aan de beschrijving
Zoals hierboven al beschreven staat is Pinterest een visuele zoekmachine, net als bij andere zoekmachines maakt Pinterest dus ook gebruik van zoekwoorden. Dit is een goede manier om je content onder de aandacht te brengen. Pinterest gebruikers vinden je content en klikken door naar je website. Voeg daarom relevante zoekwoorden toe aan je beschrijvingen en zorg dat je gevonden wordt.
5. Claim je website
Door je website te claimen laat je Pinterest weten dat jij de eigenaar bent van die website. Dit zorgt ervoor dat als mensen iets van jouw website op Pinterest pinnen, deze pin automatisch aan jouw profiel wordt gelinkt. Dit draagt weer bij aan je bereik.
Je kan je website claimen op Pinterest in 5 eenvoudige stappen:
Log in op je Pinterest account
Open het menu in de rechterbovenhoek
Klik op Instellingen
Klik binnen dit menu op geclaimde accounts
Klik nu bij websites op claimen
En voilà, jouw website is nu geclaimd!
6. Gebruik goede afbeeldingen bij je pins
Momenteel maken ongeveer een miljoen mensen in Nederland dagelijks gebruik van Pinterest. Laat dus een goede eerste indruk achter door afbeeldingen van een zo hoog mogelijke kwaliteit te gebruiken. Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken waar je op moet letten bij het kiezen van de afbeelding voor jouw pins. Zo is het belangrijk dat je afbeelding de juiste afmetingen heeft. Door Canva te gebruiken bij het maken van je pins ben je hier zeker van, je kan bij Canva namelijk een Pinterest template als basis nemen.
Tot slot moet je afbeelding overeenkomen met de pin die je plaatst. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar toch is dit lang niet altijd het geval. Pinterest is visueel ingesteld en elke afbeelding kan iemands eerste interactie met jouw account zijn.
7. Kies een duidelijke doelgroep
Kies bij het gebruiken van Pinterest voor jouw bedrijf een specifieke doelgroep. Jouw doelgroep is geïnteresseerd in content die voor hun relevant is, dit is immers de reden dat ze je volgen. Op het moment dat jij als kleding bedrijf over eten gaat pinnen zullen zij hun interesse verliezen.
8. Gebruik een duidelijke strategie
Veel mensen hebben het idee dat Pinterest voor hun niet werkt. Wat zij niet weten is dat zij net als vele andere Pinterest gewoon niet op de goede manier gebruiken. Veel Pinners beginnen zonder een strategie, en verwachten snelle resultaten. Daarentegen gaat het bij Pinterest juist om de lange termijn. Met geduld en de juiste strategie zorg je uiteindelijk voor veel verkeer naar je website.
Aan de slag
Met deze tips haal je meer uit je Pinterest account, volg ze en behaal de beste resultaten. Hulp nodig? Onze specialisten kunnen jou ondersteunen en geven advies. Neem vrijblijvend contact met ons op.
Meer leesvoer
-
Alles over de Google Ads kwaliteitsscore
Het continu optimaliseren van je advertenties is een sleutelfactor voor succes. Voor marketeers is het sterk van belang om de Google Ads... -
Hoe verlaag ik het aantal winkelwagen verlaters?
Een winkelmand verlater is iemand die tijdens het bestellen op een webshop nog voor het afrekenen het bestelproces heeft afgekapt. Voor online...