4 tips voor een goede CTA

Door Bekas Ilias Geplaatst op 19 dec. 2023 Onderwerp Online advertising
Het inrichten van een goede campagne is meer dan alleen een sterke Google Ads of Meta advertentie. Want het is uiteindelijk zaak dat gebruikers een actie uitvoeren. Via een zogeheten CTA (Call to Action) overtuig je bezoekers om een actie te ondernemen. Het is dus van belang dat jij naast een goede advertentie ook zorgt voor sterke CTA’s. Een goede Call to Action zorgt er niet alleen voor dat bezoekers niet meer om jouw aanbod heen kunnen, maar draagt ook bij aan je omzet.

1. Bepaal een duidelijk doel voor je CTA

Denk goed na wat jij met jouw Call to Action wilt bereiken. Je wilt mensen aanzetten tot actie. Maar welke actie? Het kan van alles zijn: wil je dat gebruikers iets toevoegen in hun winkelwagen? Wil je dat mensen contact met je opnemen? Wil je dat mensen meer lezen over je producten of diensten? Of heb je een ander doel? Let wel op dat je bezoekers niet te veel keus geeft, dat leidt af van het hoofddoel. Kies daarom het liefst één doel, maximaal twee doelen voor je pagina. 

Voorbeelden van veel voorkomende CTA’s:

  • Bestelknop

  • Contactformulier

  • Offerte aanvraag

  • Aanvraagformulier

  • Telefoonnummer/Whatsapp

 2. Gebruik actief taalgebruik

Maak bij je CTA gebruik van gebiedende wijs of actieve werkwoorden. Door actief taalgebruik te gebruiken, verleid je de lezer om een actie te ondernemen. Zo zorg je ervoor dat meer mensen op jouw advertentie klikken.

CTA voorbeelden met actief taalgebruik:

3. Zorg voor een klikbare en opvallende knop

Zorg ervoor dat de knop van je CTA klikbaar is. Dit kan je bijvoorbeeld verduidelijken door de knop van kleur te laten veranderen als je er met je muis overheen gaat. Zorg daarnaast ook dat de knop opvalt, gebruik een opvallende kleur zodat deze er direct uitspringt en dus de aandacht trekt.

4. Zorg dat de landingspagina goed werkt

Heb je jouw pagina netjes ingericht en de CTA erop geplaatst en vervolgens werkt de achterliggende pagina niet? Dan is eigenlijk al het werk voor niets geweest. Check daarom goed of de landingspagina waar je op terecht komt als je op je Call to Action hebt geklikt, ook goed werkt.

Check in drie stappen:

  1. Check of je op de juiste pagina komt als je op de knop klikt.

  2. Kom je op een formulier terecht? Controleer dan of het formulier goed werkt en aankomt.

  3. Kom je op een bestelpagina? Controleer dan of bestellingen goed doorkomen.

Verbeter jouw pagina’s met goede CTA’s

Goede CTA’s dragen bij aan het succes van jouw Meta of Google Ads campagnes. Ga dus aan de slag om jouw CTA’s nog beter in te richten en te zorgen dat jouw Meta of Google Ads campagnes een nog groter succes worden. 

Bekas Ilias
Performance Marketeer & Webdeveloper bij MediaTrend
Ontmoet Bekas, een expert in digitale marketing en webontwikkeling gevestigd in het pittoreske Heiloo. Als Performance Marketeer en Webdeveloper bij MediaTrend heeft hij zich toegelegd op het optimaliseren van Google Ads-campagnes en het ontwikkelen van functionele websites. Naast zijn technische kwaliteiten is hij een uitstekende communicator en teamspeler. Met zijn brede scala aan vaardigheden is hij een waardevolle aanwinst voor het MediaTrend-team.
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore
Online Adverteren
Er is meer dan 200% omzet groei gerealiseerd binnen 3 jaar tijd
Vos Koffie
Google Ads
Een stijging van maar liefst 380% op onze online aanvragen
Regel je subsidie

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!