
Waarom een nieuwe website?
Een website dient als ‘online visitekaartje’ voor je bedrijf. Het brengt de merkboodschap over en legt je diensten of producten uit. Het moet (potentiële) klanten verleiden om over te gaan tot actie, met conversie als gevolg. Als je huidige website niet meer voldoet, kan het een goede keuze zijn om te vernieuwen.
Om het tot een succes te maken, moet je een duidelijk doel formuleren. Wat wil je ermee bereiken? Pas hier je strategie op aan.
Waar moet een nieuwe website aan voldoen?
Gebruiksvriendelijk, conversiegericht en betrouwbaar, het zijn elementen waar een website succesvol van kan worden. Het lanceren van een vernieuwde site is dé uitgelezen kans om dit voor elkaar te krijgen. Als de onderstaande puzzelstukjes in elkaar vallen, dan heb je een website met de potentie tot succes:
Techniek
De techniek is misschien wel het belangrijkste onderdeel, het omvat onder andere de snelheid en betrouwbaarheid van een site. Als de techniek niet goed werkt, dan is de kans klein dat bezoekers een dienst of product afnemen. Zorg dus dat alles naar behoren werkt.
Vindbaarheid
De marketing van een site valt of staat met Search Engine Optimalisatie (SEO), ook wel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Met deze tool kan je organisch verkeer genereren. Hoe beter de SEO, hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt.
Webdesign
Je krijgt maar één kans op een goede indruk. Met een aantrekkelijk webdesign en gebruiksvriendelijke navigatie moet je die eerste indruk maken. Een bezoeker heeft een paar seconde nodig om te bepalen wat diegene gaat doen, wegklikken of een andere actie uitvoeren. Als het webdesign niet klopt, dan vertrekken bezoekers net zo snel als ze kwamen.
Copywriting
Copywriting is het schrijven van overtuigende teksten en heeft klantenwerving als belangrijkste doel. Een waardevol onderdeel dus! Zorg dat je de beoogde doelgroep aanspreekt en faciliteer een oplossing voor hun vraag of probleem.
Verlies je positie in Google niet!
Je oude website heeft waarschijnlijk veel data verzameld. Deze data bepaalt jouw positie in de zoekresultaten in Google. Zonde als je die waardevolle informatie in de digitale prullenbak gooit. Re-directs lossen dit probleem op. Data van de oude website worden daarmee als het ware naar de nieuwe ‘doorgestuurd’. Zo voorkom je een daling in Google bij de lancering van je vernieuwde site.
Zelf bouwen of laten doen?
Zoals eerder in deze blog uitgelegd, heeft website-ontwikkeling veel voeten in de aarde. Bedenk daarom goed of je de vaardigheden bezit om het van a tot z op te zetten. Als dit niet het geval is, kun je het natuurlijk ook door iemand anders laten doen.
Meer leesvoer
-
Het effect van SEO en SEA op elkaar
Je website is live en nu wil je bezoekers naar je site krijgen. Met wat googelen kom je uit op SEO en SEA. Deze termen lijken erg op elkaar en ze... -
Implementeer Google Consent Mode v2 vóór maart 2024!
In maart 2024 staat er een belangrijke verandering op de agenda bij Google: de update naar Google Consent Mode v2. Dit is een nieuwe set regels die...