Wat is een SEO tekst?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is dé manier om op een organische (onbetaalde) manier bezoekers naar je website te krijgen. Een van de onderdelen van SEO is het schrijven van content, dat is de eerste stap om zo hoog mogelijk in de organische resultaten te komen.
Goede SEO-teksten zorgen ervoor dat jouw websitepagina’s hoger in de zoekresultaten komen. SEO is een strategie voor de lange termijn. Het heeft tijd nodig om een hoge positie in de zoekresultaten te krijgen, soms duurt dit wel maanden. Het resultaat is echter duurzaam: als je eenmaal hoog in de organische zoekresultaten staat, zul je niet zomaar zakken. Het is wel van belang om actief te blijven met SEO-optimalisatie; stop je hiermee, dan zak je geleidelijk in de zoekresultaten.
Een SEO tekst in het kort
Je schrijft voor je doelgroep. Als de inhoud goed is, zal je content gelezen worden. Een hoge Time Spent on Site is goed voor je SEO. Aantrekkelijke foto’s, koppen en makkelijk leesbare teksten gaan hierbij helpen. Daarnaast is het belangrijk om deze content te conformeren aan de regels van Google.
SEO schrijven is een vak apart. Er zijn namelijk veel factoren waarmee je rekening moet houden als je een tekst schrijft. Denk hierbij aan de techniek, de content optimalisatie en linkbuilding. Ook is het belangrijk om aan de volgende punten te denken:
Wat ga je schrijven voor wie / welke vragen ga je beantwoorden?
Welke keywords zijn belangrijk?
Maak goede koppen
Link naar relevante onderdelen in je website of naar andere websites
Zorg voor een goede Title /Meta/H1
De basis van SEO begint bij het ontwikkelen van je website. Installeer de juiste tools om inzicht te krijgen in wat er gebeurt op je website en geef Google de mogelijkheid om inzicht te krijgen in je content/website. Neem de volgende stappen om inzicht te krijgen en te geven:
Installeer Google Analytics/Search console/Webmastertool
Maak een robot.txt file
Submit je sitemap
Installeer een SEO plugin bijvoorbeeld van Yoast
Website
Zorg voor een makkelijke navigatie op je website
Optimaliseer je images in formaat / naam / alt tekst / locatie
Check regelmatig of je geen broken links heb
Zorg dat je website beveiligd is (HTTPS)
Je mobiele website wordt apart geïndexeerd! Zorg dat je website mobile friendly is
Linkbuilding
Ja, linkbuilding is nog steeds een goede manier om je website hoger te laten ranken in Google. Het gaat om relevante links van kwalitatief goede websites. De bakker om de hoek die op zijn website een link naar de webwinkel van zijn vrouw over breinaalden plaatst, zal niet het gewenste effect hebben. Daarnaast gaan teveel uitgaande linkjes op je website niet bijdragen aan een goede SEO. Gebruik hier tools als Semrush en Ubersuggest om je op weg te helpen.
En wat is SEA dan precies?
SEA betekent Search Engine Advertising. Met SEA kom je met jouw website direct hoog in de zoekresultaten te staan, mits je de advertentie goed inricht. Door het goed inrichten van jouw advertentie weet je zeker dat je beoogde doelgroep wordt bereikt. Maar zoals het woord ‘advertentie’ laat doorschemeren, kost het geld. De resultaten bij SEA zijn makkelijk te meten, je ziet gelijk wat een campagne heeft gekost en hoeveel klikken en conversies een campagne op heeft geleverd.
Het inregelen van SEA werkt heel anders dan SEO. Wil jij jouw websitepagina aanbieden in de zoekmachine? Dan kun je via een biedingssysteem inzetten op woorden, doelgroepen of andere criteria. Zo kan je heel gericht adverteren en betaal je niet voor mensen die buiten je doelgroep vallen, nogmaals; mits je de advertentie goed inricht.
Waarom is combineren van SEO en SEA belangrijk?
SEO en SEA vullen elkaar perfect aan. Met een goede SEA campagne sta je direct bovenaan in de zoekresultaten van Google en met SEO sta je bovenaan in de organische zoekresultaten. Als je zowel met je SEA campagne als SEO technisch bovenaan staat, betekent dit dat je 60% van het scherm in beslag neemt. De kans dat de bezoeker op je advertentie of website klikt, is aanzienlijk groter dan als je maar 1 van de 2 gebruikt.
Staat je website nog niet bovenaan in Google, dan kan je met een SEA Campagne toch boven de zoekresultaten verschijnen op het moment dat er gezocht wordt naar je product of dienst.
SEA geeft jou daarnaast direct inzicht in de zoekwoorden waarop je adverteert. Hierdoor leer je wat de intentie van mensen is die op het zoekwoord zoeken. De informatie die je uit deze inzichten haalt, kun je gebruiken om een strategie voor je SEO op te stellen. Informatie uit tools al de zoekwoordplanner van Google, Ubersuggest, Semrush en Answer the Public kunnen worden ingezet om de juiste zoekwoorden, advertentieteksten als webteksten te schrijven.
Wil jij weten wat onze specialisten voor jou kunnen betekenen?
Meer leesvoer
-
In 5 stappen je Google Ads campagne opzetten?
Google Ads, het advertentieprogramma van Google, kan helpen om jouw zichtbaarheid te verbeteren. Door hierop te adverteren, is het mogelijk om... -
Een nieuwe website? Denk dan aan deze 4 punten
Je wilt een oude website vernieuwen, maar weet niet precies hoe je dat kunt aanpakken. Dan ben je bij deze blog aan het juiste adres. Misschien ben...