Een contentkalender biedt meerdere voordelen:
Door consistent te posten vergroot je jouw online zichtbaarheid.
De kalender zorgt voor structuur en overzicht, zodat je precies weet welke content wanneer geplaatst wordt.
Je bespaart tijd en vermindert stress.
De kalender helpt je bij het realiseren van je marketingdoelstellingen.
Hoe begin je met een contentkalender?
Niet elk kanaal vraagt om hetzelfde type content. LinkedIn richt zich bijvoorbeeld op zakelijke netwerken, terwijl TikTok zich meer focust op korte, creatieve en informatieve video’s. Pas je content hier dus op aan. Een informatieve tekst voor LinkedIn kan bijvoorbeeld vertaald worden naar een informatief filmpje voor TikTok.
Waar bevindt jouw doelgroep zich?
Doe onderzoek naar de platforms waar jouw doelgroep actief is, zoals Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest of LinkedIn. Bepaal vervolgens welke boodschap je wilt overbrengen. Wil je informeren, overtuigen of aanzetten tot actie? Afhankelijk van het gekozen kanaal gebruik je een afbeelding met een korte tekst, een uitgebreide informatieve post of een video. Deze informatie neem je op in je contentkalender om vervolgens de content verder vorm te geven.
Hoe maak je een contentkalender?
Het creëren van content kan veel tijd in beslag nemen. Zorg er daarom voor dat je de marketingdoelstellingen voor jouw bedrijf helder hebt. Kies daarna welke socialmediakanalen je wilt inzetten en bedenk met welke frequentie je wilt posten: wekelijks of meerdere keren per week. Op basis van deze informatie ga je de content ontwikkelen.
Meer leesvoer
-
8 punten om het uiterste uit Pinterest te halen
Steeds meer ondernemers komen erachter dat Pinterest een goed platform is om je content onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Zo kan... -
Alles over de Google Ads kwaliteitsscore
Het continu optimaliseren van je advertenties is een sleutelfactor voor succes. Voor marketeers is het sterk van belang om de Google Ads...