UA versus GA4
Tot voor kort gebruikte Google Universal Analytics, met een datamodel gebaseerd op sessies en pageviews. GA4 pakt het echter anders aan: het nieuwe datamodel is gebaseerd op gebeurtenissen, het is dus event-based. Deze aanpak maakt een betere meting van gebruikersinteracties mogelijk. Hierdoor kunnen efficiëntere strategieën worden ontwikkeld en kun je waardevolle inzichten verkrijgen uit het klik- en surfgedrag van (potentiële) klanten. GA4 wordt een steeds belangrijkere bron van informatie.
Wat betekent de verandering in het datamodel van GA4?
Google Analytics 4 focust zich op verschillende statistieken en dimensies, zoals pageviews, sessies en bouncepercentage. In GA4 worden gebeurtenissen gemeten op basis van categorie, actie en label. De pageview is nu ook een gebeurtenis, waardoor er een breder en meer gestructureerd scala aan data beschikbaar komt. De cross-device rapportage is verbeterd en dankzij machine learning zijn er nu betere doelgroepindicaties en verfijndere statistieken.
Google Analytics 4 installeren, wat nu?
Om dataverlies te voorkomen, is het raadzaam om zo snel mogelijk over te stappen op Google Analytics 4. Om GA4 te integreren, maak je een Google Analytics 4-property aan en zet je je account over. Bekijk de instructievideo en volg de stappen om GA4 te installeren en te koppelen aan je Google Tag Manager. Vervolgens kun je aan de slag met Google Analytics 4.
Door deze stappen te volgen, zorg je ervoor dat je goed voorbereid bent op de nieuwe ontwikkelingen binnen Google Analytics.
Vragen over GA4?
Heb je vragen of lukt het niet om je account over te zetten, neem dan contact op met onze specialisten.
Meer leesvoer
-
MediaTrend is een SBB erkend leerbedrijf
Vanuit MediaTrend willen wij doormiddel van stages toegevoegde waarde bieden voor stagiaires als voor de arbeidsmarkt, zo investeer je in de... -
Search Generative Experience: wordt SEO vervangen?
Al sinds de opkomst van AI Tools zoals ChatGPT is het zoekgedrag van gebruikers enorm veranderd. Niet langer gebruiken mensen alleen zoekmachines...