Potentiële klanten met Google Search doelgroep bereiken
Technologie is niet meer weg te denken uit ons leven en blijft ook het winkelgedrag van mensen vormgeven. Gebruikers verwachten dat al hun digitale ervaringen behulpzaam, persoonlijk en probleemloos verlopen. Telkens wanneer mensen hun apparaten gebruiken om antwoorden te vinden, geven ze aan wat hun intenties zijn en geven ze op die manier een nieuwe vorm aan de traditionele marketing funnel.
Advertenties moeten ook mee evolueren met deze verwachtingen. Als succesvol adverteerder is het jouw taak om deze kloof te dichten. Voeg samen wat je weet over jouw klanten om op een dieper niveau contact te maken met degenen die je al hebt bereikt. Maximaliseer jouw investering door nieuwe doelgroepen te ontdekken waaraan je nooit eerder hebt gedacht. Wat jouw doel ook is, Google maakt het mogelijk om de juiste consument te bereiken.
Jouw doelgroep bereiken, kies het juiste marketingdoel
Het is goed om van te voren te bedenken wat jij met jouw marketing doel wilt bereiken. Er zijn namelijk veel verschillende mogelijkheden.
Marketingdoel: bekendheid creëren.
De volgende doelgroepoplossingen dragen bij tot de bewustmaking van jouw potentiële klanten.
Gedetailleerde demografie: Dit stelt adverteerders in staat om mensen met bepaalde kenmerken te bereiken op basis van hun activiteiten op Google. Dit kunnen demografische kenmerken van een doelgroep zijn zoals burgerlijke staat, opleiding, ouderschapsstatus en huiseigenaarschap.
Affiniteitsdoelgroepen: Verzamel mensen die een sterke interesse hebben getoond in een bepaald onderwerp. Zo kan je toegang krijgen tot de mensen voor wie jouw product of dienst het belangrijkst is. Door een affiniteitsdoelgroep toe te voegen aan een campagne met brede zoekwoordtargeting, vind je bovendien nieuwe klanten met gedrag en kenmerken van de doelgroepsegmenten in je marketingcampagne.
Marketingdoel: overweging stimuleren.
De volgende oplossingen helpen je om potentiële klanten die in het verleden contact hebben gehad met jouw merk, te overtuigen.
In-market doelgroepen: In-market doelgroepen zijn een krachtige manier om de aandacht te vestigen op mensen die actief onderzoek doen naar de producten of diensten die je aanbiedt en die volgens Google in de markt zijn om die producten of diensten te kopen. Inclusief degenen die overwegen om op een andere plaats te kopen. Dit kan resulteren in een hogere ROI (return on investment) dan het bereiken van klanten die alleen in het algemeen geïnteresseerd zijn.
Remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA): Als het gaat om mensen die jouw site bezoeken ervan te overtuigen actie te ondernemen en te converteren, is één bezoek meestal niet genoeg. Remarketing geeft je de kans om besluiteloze klanten terug te halen met op maat gemaakte advertenties en aanbiedingen die betrekking hebben op de ervaring die ze op jouw site hebben gehad. Met remarketing krijg je nog een kans om de deal te sluiten.
Vergelijkbare doelgroepen voor zoekopdrachten: Vergelijkbare doelgroepen kijken naar gegevens over jouw bestaande remarketingdoelgroepen en vinden nieuwe klanten die dezelfde interesses hebben als die doelgroep. Het is een krachtige – maar eenvoudige – manier om een veel groter publiek te bereiken en tevens om klikken en conversies onder nieuwe potentiële klanten te stimuleren. Een direct voordeel van zoekdoelgroepen is dat je een aangepaste boodschap onder de aandacht van de juiste gebruiker brengt tegen het juiste bod.
Marketingdoel: aankopen en loyaliteit verhogen bij bestaande klanten.
De volgende oplossingen helpen je om jouw bestaande klanten te bereiken.
Klantenmatch google ads: De klantenmatch in Google Ads stelt je in staat om jouw eigen (CRM) gegevens te uploaden en aangepaste segmenten op verschillende apparaten te bereiken. Vind jouw loyale klanten, sluit jouw huidige klanten uit en breid uit om degenen te bereiken die op jouw klanten lijken.
Remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA): Remarketing helpt jou om diegenen te bereiken die in het verleden jouw klanten waren. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die op de bedankpagina van jouw website zijn gekomen.
Verbeter jouw strategie met targeting
Er zijn drie manieren waarop de doelgroep oplossingen jou kunnen helpen om je Search strategie te verbeteren:
Variabel bieden: Voeg minstens één doelgroep toe aan jouw Search campagne, en bied verschillend op basis van hun waarde voor jouw doelgroep. Verhoog en verlaag jouw doelgroep-biedingen om er zeker van te zijn dat je de juiste biedingen doet wanneer bepaalde groepen mensen naar jouw bedrijf zoeken.
Zoekwoorden uitbreiding: Hoe werkt zoekwoordtargeting? Breid jouw zoekwoordenlijst uit met meer zoekwoorden en -types. Maak advertentiegroepen aan die zich richten op generieke zoekwoorden en toon alleen advertenties aan een specifieke doelgroep. Bieden op generieke zoekwoorden kan kostbaar zijn, omdat het niet altijd zeker is dat mensen die zoeken op die zoekwoorden ook in de markt zijn voor jouw product of dienst.
Het kan zijn dat mensen die zoeken op de zoekterm “woon-werkverkeer opties” niet op zoek zijn naar fietsen en dus geen relevante klanten zijn voor jouw fietsenwinkel. Dan kun je besluiten om deze generieke zoekwoorden en advertenties alleen te tonen aan mensen die toegevoegd zijn aan een in-market lijst voor “Auto’s & voertuigen > Voertuigen (overige) > Fietsen & Accessoires”, waardoor de relevantie van jouw advertentie toeneemt.
Advertentiemateriaal aanpassing: Je kan een doelgroep bereiken met persoonlijke berichten. Stel advertentiegroepen samen voor specifieke doelgroeplijsten en maak tekstadvertenties op maat voor die groepen mensen. Zo kun je bijvoorbeeld met klantenmatch een advertentie aanmaken die alleen getoond wordt aan mensen die zich hebben ingeschreven op uw mailinglijst en hen korting aanbieding als ze terugkomen naar jouw website.
Meer leesvoer
-
Betaalde advertenties door het integreren van ChatGPT in zoekmachines
Als we het hebben over de trend op het internet van afgelopen jaar, dan hebben we het natuurlijk over ChatGPT. Het is een van de nieuwste en meest... -
Wat is een cookieless era?
Vanaf 2023 belanden we in een cookieless era. 80% van de data verdwijnt wat een grote impact heeft voor veel bedrijven. Het is dus van belang...