Google Search Console aanmaken in 4 stappen
STAP 1
Wanneer je bent ingelogd op je Google-account ga je naar Google Search Console en klik op ‘nu starten’.
STAP 2
Voeg een property toe om inzichten te krijgen in jouw website. Kies een propertytype. Kies ‘domein’ om een account te maken voor een geheel domein of kies URL-voorvoegsel om een account te maken voor een vertakking van een website.
STAP 3
Nu is het tijd om je website te verifiëren. Als je bij de vorige stap domein hebt gekozen kan je je domein verifiëren met DNS-verificatie. Als je voor URL-voorvoegsel hebt gekozen kan je op verschillende manieren je account verifiëren: DNS-verificatie, HTML-tag, HTML-bestand, Google Analytics tracking code en Google Tag Manager fragment.
STAP 4
Nu je je account hebt geverifieerd kan je aan de slag!
Google Search Console verifiëren
Zoals hierboven benoemd zijn er voor het domein account en URL-voorvoegsel account verschillende verificatie manieren. Hier leggen we je uit hoe deze verificaties werken.
DNS-verificatie
Kopieer het TXT-record dat gegeven wordt en plak dit in de DNS-configuratie in het hostingbedrijf van jouw website bij het kopje waar de DNS-instellingen zich bevinden.
HTML-tag
Voeg een HTML-tag toe aan de HTML-codes van de startpagina’s van je website.
HTML-bestand
Voeg een HTML-bestand toe aan een URL op je website.
Google Analytics tracking code
Verifieer je website met de trackingcode van Google Analytics.
Google Tag Manager fragment
Verifieer je website met een Google Tag Manager fragment.
Website prestatie bekijken
Bekijk in Google Search Console op de prestatie pagina schommelingen in je zoekverkeer, klikfrequentie per pagina en aantal klikken. Per platform van Google kan je zien hoe je site presteert. Wil je je prestaties in Google maximaliseren? Dan geeft de Search Console informatie over hoe je dit kan doen.
Je pagina sneller laten indexeren met Google Search Console
Heb je een nieuwe pagina voor je website en wil je dat deze sneller wordt opgepikt door Google? Dan kan je met Search Console je website sneller laten indexeren. Zet je URL in de zoekbalk en vraag vervolgens een indexatie aan. Andere manieren om je website sneller te indexeren zijn:
Maak een XML-sitemap
Dit is een sitemap die Google helpt je website te indexeren door URLs van de pagina’s van je website en verschillende metagegevens te genereren.
Zet social media in
Door content van je website op je social media kanalen te reposten en/of een linkje naar je website pagina’s te vermelden pikt Google sneller je URL op in de zoekresultaten.
Linkbuilding
Hoe meer externe links er naar jouw website verwijzen hoe meer kwaliteit jouw website heeft in de ogen van Google.
404-pagina’s van je website opsporen
404-pagina’s ontstaan wanneer een pagina van een website niet meer bestaat. Als iemand een pagina opzoekt die is verwijderd of een pagina zoekt met een foutieve link krijgen ze de melding ‘404 page not found’. Met Search Console kunnen deze pagina’s opgespoord worden. Als je naar het ‘index dekking’ rapport kijkt, kan je de pagina’s vinden die een fout hebben. Met de Engelse versie van Google Search Console zal dit onder ‘index coverage’ staan. Naast het vinden van de pagina’s die fout zijn kan je ook gelijk zien wat de foutmelding inhoudt.
Bekijk je ranking met Google Search Console
Als je wil weten hoe hoog jouw website staat bij verschillende zoektermen in Google is Google Search Console ook dé webdienst om te gebruiken. Ga in je domein naar de kop ‘prestaties’ en zet boven de grafiek ‘gemiddelde positie’ aan. Bij ‘positie’ (onder de grafiek) zie je op welk nummer jouw website staat bij verschillende zoektermen. Wil je nou weten hoe hoog een bepaalde pagina gemiddeld scoort? Druk dan op ‘pagina’s’ onder de grafiek.
Ben jij klaar om inzichten te krijgen in jouw website?
Meer leesvoer
-
Ik ben organisch goed vindbaar, waarom zou ik aan Ads beginnen?
Een vraag die we vaak gesteld krijgen is: mijn website is organisch goed vindbaar, waarom zou ik dan beginnen met Google Ads? Ons antwoord hierop... -
Zoekwoorden en -typen in Google Ads
Je staat op het punt om je gloednieuwe campagne de digitale wereld in te sturen. Stop! Voordat je op die 'publiceer'-knop drukt, zijn er...