8 Redenen waarom jouw Google Advertenties niet worden vertoond

Door Sjoerd Bijlstra Geplaatst op 2 sep. 2021 Onderwerp Online advertising
Besluit je om je online marketing naar een hoger niveau te tillen door te starten met Google Ads, maar merk je vervolgens dat je advertenties niet zichtbaar zijn? Dit kan voor de nodige frustratie zorgen, vooral als je als doel hebt meer websitebezoekers en potentiële klanten aan te trekken. Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen aan dit probleem. In deze blog verkennen we de meest voorkomende redenen waarom je Google Ads advertenties niet worden getoond, en geven we je praktische tips om dit op te lossen.

1. Controleer je factuurgegevens

Het kan zomaar het geval zijn dat Google je factuurgegevens niet goedkeurt. Je betaalt bij het gebruik van Google Ads rechtstreeks kosten aan Google. Pas als Google je factuurgegevens goedkeurt, is je account actief. Er zijn twee manieren om te betalen: creditcard of bankrekening. 

De juiste betaalinstellingen voor jouw Google Advertenties

Weet je niet zeker meer wat jij hebt ingesteld? Klik dan op het gereedschapsicoon en kies hier voor Facturering in jouw Google Ads account. De betalingsinstelling zie je bovenaan staan in het gedeelte 'Hoe u betaalt'. Hier kan je tevens ook controleren of je betaalmethode is goedgekeurd. Als je gebruikmaakt van een creditcard, controleer of de betaalmethode is goedgekeurd. Maak je gebruik van een bankrekening? Dan moet deze eerst geverifieerd worden. Dit proces kan tot 5 dagen duren. 

2. Zijn je Google advertenties wel goedgekeurd?

Google Ads voert controles uit op de criteria 'content en indeling' van opgeslagen tekstadvertenties om te verzekeren dat deze voldoen aan het advertentiebeleid. Ze worden pas aan gebruikers getoond nadat ze zijn goedgekeurd. Controleer daarom altijd de status van je nieuwe advertentie. Als de status 'Geschikt' is, dan is je advertentie goedgekeurd. Mocht je advertentie afgekeurd zijn, dan moet je deze eerst aanpassen voordat Google deze gaat tonen. Als je advertentie nog beoordeeld moet worden, is het een kwestie van geduld. Het is ook nuttig om te controleren of de status van je advertentie niet op 'Onderbroken' staat.

3. Google herkent je IP-adres

Als je vaak in de zoekresultaten van Google naar je eigen advertenties zoekt, kan Google besluiten om deze niet meer aan je te tonen. Omdat je meestal niet op de advertentie klikt, ziet Google dit als een teken van desinteresse. Dit wordt dan gekoppeld aan het IP-adres waarmee je zoekt. Daarom is het aan te raden om altijd de incognitomodus te gebruiken als je naar je eigen advertenties zoekt. Het is ook mogelijk dat je IP-adres is uitgesloten in je Google Ads account. Dit kun je controleren in de campagne-instellingen.

4. Hoe staat je locatietargeting ingesteld?

Controleer de locatietargeting van je Google Ads campagne. Het kan voorkomen dat je advertenties niet getoond worden omdat deze gericht zijn op een specifieke regio of een bepaald land. Als je jezelf in een andere regio of land bevindt tijdens het zoeken, is de kans groot dat je advertenties niet zichtbaar zijn.

5. Is je dagbudget voor je Google Ads advertenties bereikt?

Google toont je advertenties zolang er budget beschikbaar is. Op een gegeven moment kan dit budget op zijn. Bekijk je uitgaven over de afgelopen periode om te controleren of dit het geval is. Stel, je hebt een dagbudget van €10 en er zijn 10 gebruikers die elk €1 uitgeven om op jouw advertentie te klikken. In dat geval zal Google je advertentie pas de volgende dag weer tonen.

6. Je bod op een zoekwoord is te laag

Als je een lager bod instelt op een zoekwoord dan het geschatte bod voor de eerste pagina, is de kans aanzienlijk dat Google je advertentie niet op de eerste pagina weergeeft. Om dit te controleren, ga je naar 'Campagnes' in Google Ads en klik je vervolgens op 'Zoekwoorden'. Als je bod te laag is, zal Google de melding 'Onder bod voor eerste pagina' weergeven.

7. Heb je voor je Google advertenties een advertentieplanning ingesteld?

Als adverteerder met een beperkt budget is het verstandig om gebruik te maken van advertentieplanning. Hiermee specificeer je op welke dagen en tijdstippen je wilt adverteren, zodat je alleen adverteert tijdens de voor jou meest relevante momenten. Controleer of dit ook voor jouw Google advertenties geldt. Het kan namelijk zijn dat je zoekt op tijdstippen die buiten je ingestelde advertentieplanning vallen. Pas deze planning aan als je wel zichtbaar wilt zijn op bepaalde dagen of tijdstippen.

8. Lage kwaliteitsscore 

Heb je alle zeven eerdergenoemde punten gecontroleerd en zie je jouw advertenties nog steeds niet? Dan bestaat de kans dat je te maken hebt met een lage kwaliteitsscore. Deze score is een tool die aangeeft hoe de kwaliteit van jouw advertenties zich verhoudt tot die van andere adverteerders. Een lage kwaliteitsscore kan ertoe leiden dat jouw advertenties niet of minder vaak worden getoond. Het is dus in je eigen belang om te streven naar een hoge kwaliteitsscore.

Berekenen van de kwaliteitsscore 

Google berekent de kwaliteitsscore op basis van de prestaties van drie belangrijke componenten:

  1. Verwachte klikfrequentie (CTR): de waarschijnlijkheid dat iemand op je advertentie klikt wanneer deze getoond wordt.

  2. Advertentierelevantie: hoe goed je advertentie aansluit bij de intentie van de zoekopdracht van de gebruiker.

  3. Landingspagina-ervaring: de relevantie en het nut van je landingspagina voor mensen die op je advertentie klikken.

Een hoge kwaliteitsscore is cruciaal voor een goede zichtbaarheid. En er is nog een extra voordeel: de kosten per klik zullen waarschijnlijk ook afnemen!

Afsluiting 

Dus, heb je het gevoel dat jouw bedrijf worstelt met lage kwaliteitsscores in je Google Ads campagnes en ben je onzeker over hoe dit te verbeteren? Aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact op met een van onze gecertificeerde Google Ads specialisten. Samen tillen we jouw campagnes naar een hoger niveau!

Sjoerd Bijlstra
Performance Marketeer bij MediaTrend
Maak kennis met onze gedreven collega, Sjoerd! Hij is een echte sportfanaat die elk weekend een voetbalwedstrijd speelt. In zijn rol als SEA Specialist en Social Media Strateeg bij MediaTrend streeft hij altijd naar het beste voor zijn accounts. Met zijn aanstekelijke enthousiasme weet hij een dynamische sfeer te creëren, zowel op het werk als daarbuiten.
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore
Conversie Optimalisatie
Het aantal aankopen per klant is met ruim 85% gegroeid
SprayTan Solutions
Online Adverteren
De omzet heeft een sprong gemaakt van meer dan 200%
NineTwoFive

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!