Hoe beoordeelt Google websites?
Google heeft als doel de meest relevante websites te tonen op basis van de ingevoerde zoektermen. Het algoritme is zo geavanceerd dat de eerste getoonde website vaak volstaat. Maar hoe kom je nu met jouw website hoog in die zoekresultaten, zonder er geld aan uit te geven? Het antwoord is eenvoudig: SEO-geoptimaliseerde teksten. SEO staat voor 'Search Engine Optimization', oftewel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands.
Aandachtspunten voor een SEO-geoptimaliseerde tekst
Bij het creëren van SEO-content zijn meerdere factoren van belang. Het begint met het kiezen van een passend zoekwoord, maar ook de lengte van je tekst, meta descriptions, linkbuilding en het gebruik van afbeeldingen tellen mee. Zorg ervoor dat de tekst nauw aansluit bij de behoefte van de lezer.
De juiste zoekwoorden, meta descriptions en tekstlengte
Het is essentieel eerst je focuszoekwoord te bepalen. Tools zoals AnswerThePublic, de zoekwoordplanner van Google Ads, SEMrush en Google Search Console kunnen hierbij helpen. Stel, je schrijft een blog over de lekkerste appeltaart; dan is "appeltaart" je zoekwoord. Dit zoekwoord verwerk je zowel in de titel als in de tekst. Daarnaast zijn gerelateerde termen als 'recept', 'appels' en 'bakken' ook waardevol.
Wat is een meta description?
Een meta description is een compacte samenvatting van je pagina die vaak zichtbaar is in de zoekresultaten. Deze beschrijving moet je focuszoekwoord bevatten en de lezer prikkelen om verder te klikken.
Hoe lang moet een tekst zijn?
Voor een blogpost geldt een minimum van 300 woorden, voor productbeschrijvingen is dit 200 woorden. Echter, kwaliteit weegt zwaarder dan kwantiteit als het gaat om een hogere ranking in de zoekresultaten.
Google E-A-T
De term Google E-A-T staat voor 'Expertise', 'Authoritativeness' en 'Trustworthiness'. In de Google-richtlijnen vind je meer informatie over deze factoren en hoe ze in het licht van de aankomende veranderingen in Google Analytics en tracking steeds belangrijker worden.
Afbeeldingen en linkbuilding
Omdat Google afbeeldingen niet kan 'zien', is het zaak om afbeeldingen van een alternatieve tekst (Alt-tekst) te voorzien, met daarin je focuszoekwoord. Verder is linkbuilding, het verkrijgen van relevante links naar jouw website vanaf andere sites, een onmisbaar element voor SEO.
In vier stappen hoger in Google
Kies je onderwerp en focuszoekwoord.
Bepaal wat je lezer wil weten.
Composeer de tekst en integreer de benodigde SEO-elementen.
Werk actief aan linkbuilding.
Benieuwd naar de samenhang tussen SEO en SEA? Lees dan ook onze blog over dit onderwerp. Voor persoonlijk advies kun je uiteraard contact met ons opnemen. SEO is een langetermijnproces, maar met geduld en de juiste strategie kom je een heel eind!
Meer leesvoer
-
8 punten om het uiterste uit Pinterest te halen
Steeds meer ondernemers komen erachter dat Pinterest een goed platform is om je content onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Zo kan... -
Geslaagde open dag voor relaties
Om de opening officiëel te maken, hadden wij een open dag georganiseerd in het nieuwe pand speciaal voor onze collega's, vrienden, familie en...