Search Generative Experience: wordt SEO vervangen?

Door Ilse Kalverboer Geplaatst op 4 jun. 2024 Onderwerp SEO
Al sinds de opkomst van AI Tools zoals ChatGPT is het zoekgedrag van gebruikers enorm veranderd. Niet langer gebruiken mensen alleen zoekmachines om antwoorden te krijgen op vragen. Tegenwoordig is gebruik maken van AI voor het beantwoorden van vragen enorm populair. Dit zorgde ervoor dat Google terecht op zoek was naar een antwoord op AI en Search Generative Experience is ontstaan.

Google Gemini AI

In 2023 kondigde Google Gemini aan, een nieuwe toevoeging aan de zoekmachine. Google Gemini is een AI-model dat zowel tekst- als beeldinformatie kan verwerken en genereren voor diverse toepassingen en maakt daarbij gebruik van Search Generative Experience (SGE). SGE is een generatieve AI om de zoekervaring van gebruikers van Google te verbeteren. Het wordt in combinatie met zoekopdrachten gebruikt door een samenvatting te geven onder de zoekbalk, zodat de gebruiker niet naar een antwoord hoeft te zoeken op verschillende websites. Het maakt daarmee ook gebruik van Answer Engine Optimization, wat betekent dat het gelijk een antwoord geeft op de gestelde vraag. 

De gevolgen van SGE

SGE zal niet alleen veel gevolgen hebben voor gebruikers, maar ook voor bedrijven die werken met search, zich focussen op kliks en bezig zijn met SEO. Bezoekers maken nu al minder gebruik van Google om hun vragen te beantwoorden, dit gaat nu al veel vaker via bijvoorbeeld ChatGPT. Dit zal alleen maar toenemen met de opkomst van Google Gemini, waarbij websites nog minder bezocht zullen worden met het doel om op zoek te gaan naar antwoorden. 

Door het afnemen van gebruikers die op links klikken om achter antwoorden te komen, zal het aantal kliks ook sterk afnemen. De vraag is hierbij wel of dit echt impact zal hebben op het mislopen van klanten, aangezien deze kliks over het algemeen al weinig tot geen interesse hebben in de producten die op de website staan. De grootste impact zal nog wel op het gebied van SEO zijn: je kunt met SGE namelijk niet ‘ranken’ zoals dat bij normale zoekresultaten wel kan. 

Voor SGE is een totaal andere aanpak nodig, zo krijg je niet te maken met zoekwoorden, zoekvolumes en ranking posities. Het wordt hierbij belangrijk om mee te bewegen met deze veranderingen en je aanpak waar nodig te veranderen.

Hoe bereid je jezelf voor op SGE?

SGE zal ervoor zorgen dat marketeers en bedrijven zich moeten gaan aanpassen aan de vernieuwde manier van zoeken. Marketing aspecten zoals branding, doelgroep targeting en het breed inzetten van kanalen worden nu nog belangrijker. Aspecten waar je bijvoorbeeld aan moet denken zijn:

  1. Sterke branding
    Begin met het schrijven van content direct gericht op jouw doelgroep. Creativiteit, relevantie en de menselijkheid van deze teksten is erg van belang als het gaat om het creëren van teksten die waarde toevoegen. Denk aan unieke manieren van het schrijven van teksten die AI niet zou kunnen namaken.

  2. Content kwaliteit
    Schrijf content zelf en laat zien dat jij daarbij de expert bent binnen je branche. Zorg ervoor dat je nadenkt over een potentiële zoekopdracht waarbij Gemini jouw artikel zou kunnen gebruiken voor een antwoord. Daarnaast wordt het steeds belangrijker dat je de betrouwbaarheid van je informatie laat zien, dit aan de hand van betrouwbare bronnen met bronvermelding of quotes van experts.

  3. Vergroot je bereik
    Google SGE zal antwoorden uit een diverse en groot aantal bronnen halen. Dit betekent dat de content die gebruikt wordt niet alleen vanaf websites zal komen, maar ook van klantreviews, social media kanalen en bedrijfsprofielen. Hierdoor is het ook van groot belang dat je als merk op veel van deze platforms aanwezig bent en je aanwezigheid hier versterkt waar nodig. Laat zien wie je bent!

Dat SGE zal zorgen voor een nieuwe manier van zoeken met Google is waarschijnlijk, maar hoeveel impact deze nieuwe manier zal hebben is echter nog de vraag. Éen ding is in ieder geval zeker, AI zal op steeds meer plekken niet meer weg te denken zijn en een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van Google. 

Ilse Kalverboer
Marketeer bij MediaTrend
Maak kennis met Ilse, een frisse en ambitieuze marketeer bij MediaTrend. Ze is recentelijk afgestudeerd en staat aan het begin van een veelbelovende carrière. Als een echte meedenker brengt ze een proactieve houding en nieuwe inzichten naar ons team. Dankzij haar sterke academische achtergrond combineert ze theoretische kennis met praktische vaardigheden.
Online Adverteren
Er is meer dan 200% omzet groei gerealiseerd binnen 3 jaar tijd
Vos Koffie
Google Ads
Een stijging van maar liefst 380% op onze online aanvragen
Regel je subsidie
Website Snelheid
De snelheid van de website is gestegen met 170%
Niels Langeveld

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!