Zes redenen waarom bezoekers hun winkelwagen verlaten
Dat iemand iets aan hun winkelmandje toevoegt betekent niet dat ze daadwerkelijk het product gaan kopen. Hoewel het natuurlijk beter is zo min mogelijk winkelwagen verlaters te hebben, is het niet het einde van de wereld. Iemand die iets in het winkelwagentje stopt is al sneller geneigd iets van jou te kopen dan iemand die dat niet doet. Hieronder een aantal redenen waarom bezoekers hun aankoop niet afronden:
1. Onverwachte extra kosten
Als er geen verzendkosten vermeld staan en deze er tijdens het bestelproces onverwachts bij komen, kan dit de potentiële klant afschrikken.
2. Gecompliceerd bestelproces
Te veel stappen, te veel gegevens en te weinig overzicht. Klanten willen zo snel en gemakkelijk mogelijk producten kunnen bestellen. Let hier op als je je bestelpagina aanmaakt.
3. Errors
Terwijl iemand aan het afrekenen is en de website een error of andere foutmelding geeft kan de website onbetrouwbaar aanvoelen. Zorg dat alles naar behoren functioneert en los eventuele errors op.
4. Voorraad
Dit punt speelt meer mee voordat het product in het winkelmandje gedaan wordt, maar het is zeker niet onbelangrijk. Als iemand een bepaald product zoekt dat jij verkoopt en erachter komt dat dit niet op voorraad is, zal de klant de website verlaten. Met als gevolg dat jouw potentiële klant voor de concurrent kiest.
5. Totale prijs
De bezoeker wil, voordat deze een aankoop doet, eerst het totale bedrag van de bestelling weten.
6. Later terugkomen
Deze bezoekers verwachten dat het winkelwagentje gevuld blijft als ze de website verlaten, zodat ze later terug kunnen komen om de producten te bestellen.
Winkelwagen verlaters verlagen tijdens het bestelproces
5 tips voor het verminderen van winkelwagen verlaters:
Maak het bestelproces simpel en laat zien welke stappen er voltooid moeten worden.
Bied je klant verschillende betaalmogelijkheden aan.
Maak de website responsive, zorg dat het bestelproces ook op een mobiele telefoon goed functioneert.
Bied de optie om te betalen als gast, zodat er geen account aangemaakt hoeft te worden.
Geef klanten de mogelijkheid hun winkelmandje op te slaan.
Als je veranderingen in het proces aanbrengt, let erop dat je niet te veel in een keer verandert. Zo kun je meten welke wijzigingen de meeste invloed hebben op het verminderen van de winkelwagen verlaters.
Minder winkelwagen verlaters = meer omzet en verkoop
Door winkelmand verlaters kan je veel omzet en verkoop mislopen. Spoor ze op door de websitegegevens te bekijken in Google Analytics. Dit is een tool van Google waardoor je meer inzichten kan krijgen in het klik- en surfgedrag van (potentiële) klanten. Als hieruit blijkt dat je conversies misloopt, kan je e-mails inzetten om de potentiële klant te benaderen over de producten die ze in de mand hebben laten liggen.
E-mails versturen naar klanten die hun e-mailadres hebben ingevoerd mag niet zomaar. Volgens de AVG wetgeving moet je kunnen bewijzen dat de klant toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van e-mails van jou. Er zijn een paar handige trucjes om een e-mailadres van een klant te krijgen.
Verkrijgen van toestemming voor het sturen van e-mails kan je doen met: kortingscodes als de klant hun e-mailadres invoert, als de klant een account aanmaakt of inschrijft voor een nieuwsbrief.
De e-mail die je naar je klant verstuurt moet persoonlijk en luchtig overkomen. Ook is het handig een afbeelding van de product(en) die ze wilden kopen toe te voegen. En natuurlijk een link naar hun (opgeslagen) winkelmand toevoegen. Gebruik de plugin Moosend om een automatische mail in te stellen voor winkelmand verlaters.
Wanneer je geen e-mailadres hebt van de klant kan je ook gebruikmaken van retargeting. Gebruik Google Ads om winkelmand verlaters te targeten. Hierdoor krijgt de potentiële klant jouw producten te zien in een advertentie op andere websites of zoekmachines.
Meer leesvoer
-
8 Redenen waarom jouw Google Advertenties niet worden vertoond
Besluit je om je online marketing naar een hoger niveau te tillen door te starten met Google Ads, maar merk je vervolgens dat je advertenties niet... -
Navigeren door de Google Helpful Content update en de toekomst van SEO
Sinds de lancering van de Google Helpful Content update in September 2023 ervaren veel websites een daling in hun posities in Google. Deze update,...