Wat is een Google Advertentie?
Een Google advertentie, oftewel Google Ads, is de snelste manier om bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen. Het advertentiesysteem van Google geeft ondernemers de mogelijkheid om tegen betaling google advertenties met tekst en beeld hoog te laten verschijnen in de zoekresultaten. Hoger in Google komen is mogelijk door het gebruik van verschillende tools, zoals Google Search, een Shopping campagne en Performance Max.
De mogelijkheden van adverteren op Google zijn zeer uitgebreid en vergen veel tijd, aandacht, onderhoud en controle. Een groot deel (maar liefst 70%!) van de bestaande accounts die wij inzien worden niet regelmatig onderhouden en staan niet optimaal ingesteld waardoor er budget verloren gaat. Met de grote hoeveelheid informatie beschikbaar over Google Ads en het constant veranderen van de mogelijkheden binnen het systeem, kan het navigeren door de tool een uitdaging zijn. We krijgen dan ook vaak de vraag om dit werk voor de klant over te nemen!
Ontdek wat MediaTrend voor jouw bedrijf kan betekenen!
Waar zet ik Google Ads voor in?
De effectiviteit van adverteren op Google is niet alleen afhankelijk van de gekozen zoekwoorden. Factoren zoals de populariteit van de zoekterm, het bedrag dat je wilt uitgeven aan jouw advertentie, en zelfs de locatie, context en relevantie van de zoekopdracht spelen een belangrijke rol. Andere belangrijke factoren die van invloed zijn op je campagne zijn de kwaliteit van de website, prijzen in verhouding tot de concurrentie, klanttevredenheid en of je product of dienst bekend is onder je doelgroep.
Een groot voordeel van adverteren op Google is dat je direct bovenaan in de meest gebruikte zoekmachine kan staan. Een Google Ads campagne kan de online zichtbaarheid en positie van jouw bedrijf aanzienlijk verbeteren, zodat je gemakkelijk gevonden wordt binnen het Google-zoeknetwerk en meer omzet kunt genereren.
Kosten voor Google Ads
Een ander groot voordeel van Google Ads is dat er alleen een prijs aan vast zit als iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld andere platformen, zijn vertoningen op Google volledig gratis. Dit maakt adverteren op Google een kostenefficiënte methode.
Kosten per klik
Bij Google Ads betaal je volgens het kosten per klik (CPC) model. Dit betekent dat je alleen kosten maakt wanneer iemand op je advertentie klikt en dus naar je website wordt geleid. Dit model biedt diverse voordelen:
Gerichte besteding: Je betaalt alleen wanneer er daadwerkelijke interesse is getoond door een gebruiker die op je advertentie klikt.
Controle over budget: Je kunt een dagelijks budget instellen, zodat je nooit meer uitgeeft dan je wilt.
Meten van prestaties: CPC maakt het eenvoudig om de prestaties van je advertenties te meten, omdat je direct kunt zien hoeveel elke klik kost en hoe deze klikken converteren naar verkopen of andere gewenste acties.
Kosten per weergave
Hoewel Google Ads voornamelijk bekend is om zijn CPC-model, biedt het ook de mogelijkheid om te adverteren op basis van kosten per duizend vertoningen (CPM). Bij CPM betaal je een vast bedrag voor elke duizend keer dat je advertentie wordt vertoond, ongeacht of er op de advertentie wordt geklikt of niet. Dit model kan voordelig zijn in deze voorbeeld situaties:
Merkbekendheid: CPM is effectief voor campagnes die gericht zijn op het vergroten van de naamsbekendheid en het bereiken van een breed publiek.
Visuele advertenties: Voor visueel aantrekkelijke advertenties, zoals display-advertenties, kan CPM helpen om een groter publiek te bereiken en een blijvende indruk te maken.
Google Ads door MediaTrend
Door de kennis over jouw product of branche te combineren met de kennis van onze Search Engine Advertising (SEA) specialisten, kunnen we een succesvolle samenwerking realiseren. In het begin, voordat wij voor jou aan de slag gaan met adverteren op Google, plannen we een kennismakingsgesprek in. Dit moment wordt gebruikt om elkaar beter te leren kennen, inzicht te krijgen in jouw organisatie en samen te bepalen welke strategie het beste aansluit bij jouw behoeften. We bespreken stap voor stap wat voor soort campagne ingezet kan worden tegen welke kosten, en hoe deze voor meer bezoekers op jouw pagina kan zorgen. Hoewel we het gesprek telefonisch kunnen voeren, bieden we ook de mogelijkheid om persoonlijk langs te komen op ons kantoor. Zo krijg je een beeld van ons online marketing bureau en kun je persoonlijk kennismaken met de specialist met wie je gaat samenwerken.
Na de kennismaking duikt de specialist in Google Ads en zet de campagnes op volgens de overeengekomen afspraken en het onderzoek dat uitgevoerd is. Elke maand plannen we een optimalisatie gesprek om de Google Ads resultaten van de afgelopen periode te bespreken. Een onderdeel hiervan is het bespreken van bijvoorbeeld het aantal klikken, de klikprijs, de kwaliteitsscore en de conversie waarde. Op basis van de resultaten, kunnen we nieuwe inzichten en ideeën genereren. Daarnaast ontvang je een rapportage waarin alle relevante cijfers zijn opgenomen. Aan de hand daarvan kun je ook zelf iedere keer de voortgang van de afgelopen periode volgen.
Ik wil graag meer weten over Google Ads
Bekijk onze cases
-
Een mooie samenwerking voor groei en klantgerichte marketing
De experts van MediaTrend ondersteunen Labshop om de behoeften en voorkeuren van hun klanten inzichtelijk te krijgen, waardoor ze bij Labshop de... -
Recordomzet behaald voor NineTwoFive
Performance marketeer Pierre bereikt de gestelde doelen van NineTwoFive door het implementeren van een doordachte marketingstrategie. Dankzij een...