Wat is een UTM code?
UTM is een vorm van URL tracking en staat voor Urchin Tracking Module. Het is een stukje tekst dat je toevoegt aan een URL. Met dit stukje tekst zie je in Google Analytics waar de bezoekers vandaan komen. Bijvoorbeeld, je maakt een Facebook post met een link naar je site, dan kan je een code toevoegen aan de URL en vervolgens in Google Analytics terugvinden welke bezoeken op je site komen door de Facebook campagne.
De voordelen van een UTM code
Het gebruiken van een UTM code heeft veel voordelen. Wij hebben er drie voor je op een rijtje gezet:
Het levert veel data op die je terugvindt in Google Analytics
Je ziet per bron, medium, campagne, zoekterm en/of content waar het bezoekersverkeer afkomstig van is.
Je krijgt meer inzicht in waar jouw doelgroep zich bevindt.
Een UTM code maken
Als je start met een UTM code maken, moet je weten dat het uit vijf parameters kan bestaan. Ze geven allemaal een stukje informatie over de bezoeker, het is maar net hoe jij de code opstelt. Je hoeft ze namelijk niet alle vijf te gebruiken:
Bron (utm_source)
De utm_source laat zien waar bezoekers vandaan komen. Je ziet bijvoorbeeld dat de bezoeker een Instagram bericht op je site is gekomen.
Medium (utm_medium)
De utm_medium maakt de source wat specifieker. Dit stukje code vertelt via welk medium de bezoeker komt. Heeft de bezoeker bijvoorbeeld op de link in de nieuwsbrief geklikt, of was het de link in een socialmediabericht?
Campagne (utm_campaign)
Onder deze code kun je daarnaast meegeven via welke campagne de bezoeker komt. Is het socialmediabericht dat je hebt geplaatst onderdeel van een bepaalde campagne, dan kan je dat hierin kwijt.
Term (utm_term)
Met deze UTM maak je de campagne bovendien wat specifieker. Was het bijvoorbeeld een campagne gericht op bestaande klanten? Of juist op prospect. Dan kan je dit verwerken bij utm_term.
Content (utm_content)
Het laatste stukje UTM maakt het eenvoudiger om A/B-testen te meten. Zo achterhaal je welke test het meest succesvol is geweest. Bijvoorbeeld; de foto met de rode achtergrond of de foto met de blauwe achtergrond.
Het is dus niet verplicht om alle UTM parameters te gebruiken, enkel de utm_soure, utm_medium en utm_campagin zijn verplicht om in te vullen.
UTM code voor Meta
Meta advertising heeft zelf een UTM builder die heel eenvoudig is in gebruik. Na het aanmaken van je campagne, maak je je advertentieset aan en vervolgens je advertenties. Bij Advertenties voeg je de Website-URL toe, hieronder heb je de optie ‘Een URL-parameter instellen’. Hier kun je automatisch informatie laden, selecteer je de dynamische parameters of je doet het handmatig: dan voer hier de Campagnebron, Campagnemiddel, Campagnenaam en Campagne-inhoud in.
Waar vind ik de data terug?
De data van jouw UTM link vind je terug in Google Analytics.
In Google Universal Analytics vind je het hier terug:
Open je Google Analytics
Ga naar ‘Acquisitie’ en vouw het uit
Vouw vervolgens ‘Campagnes’ uit
Klik nu op ‘Alle campagnes’
In Google Analytics 4 (GA4) vind je de data hier terug:
Open je Google Analytics en ga naar ‘Rapporten’
Vervolgens ga je naar ‘Acquisitie’ en vouw je deze uit
Daarna ga je naar ‘Verkeersacquisitie’. Hier zie je de data verschijnen
Hoe maak ik een UTM code?
Nu je weet welk stukje UTM code waarvoor staat, en waarom deze extra informatie van belang is. Kun je beginnen met het maken van de linkjes. Hiervoor hebben wij een handige tool gemaakt. Vul hier de benodigde gegevens in en er wordt automatisch een URL voor je gegenereerd.
Ga aan de slag
Nu weet je precies wat een UTM code is, waarvoor je het kan inzetten en hoe je het inzet. Tijd om ermee aan de slag te gaan dus. Want waar worden marketeers nou blijer van dan data ;). Heb je hulp nodig bij het opstellen van je UTM code of campagnes? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier, wij helpen je hier graag bij.
Meer leesvoer
-
Wat is e-mailmarketing automation en hoe zet ik het in?
E-mailmarketing is een van de meest effectieve manieren om in contact te blijven met klanten en leads. Maar met de groei van het aantal e-mails dat... -
8 punten om het uiterste uit Pinterest te halen
Steeds meer ondernemers komen erachter dat Pinterest een goed platform is om je content onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Zo kan...