Elke zoekopdracht op Google weerspiegelt een specifieke behoefte van de klant. Of gebruikers nu op zoek zijn naar algemene informatie, een product, een locatie of iets anders, ze willen resultaten die voor hen relevant zijn op dat moment. Dit geldt ook voor advertenties die de gebruiker te zien krijgt.
Binnen je Google Ads campagne kun je je advertentie afstemmen op de verschillende informatiebehoeftes van de gebruiker. Daarnaast wordt met het gebruik van de juiste advertentie extensies de gebruikerservaring verbetert en verhoogt het de betrokkenheid. Bovendien moedig je door het aanbieden van relevante advertentie extensies gebruikers aan om beter geïnformeerde beslissingen te nemen en actie te ondernemen.
Verhoogde betrokkenheid met advertentie extensies: Advertenties worden relevanter en trekken meer engagement wanneer advertentie extensies worden gebruikt die zinvol zijn. De kans wordt groter dat ze dan overeenkomen met de verwachting van een gebruiker en spelen in op zijn signalen, zoals intentie, apparaat, locatie, enzovoort.
Betere advertentiekwaliteit: Advertentie extensies zullen de advertentierangschikking positief beïnvloeden.
Meer high quality leads: Door gebruikers vooraf relevante informatie te geven, krijg je vaak meer gekwalificeerde leads. Gebruikers weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze op jouw website komen, waardoor de kans groter wordt dat ze de actie uitvoeren die door de advertentie wordt gestimuleerd.
Door het toevoegen van deze extra informatie neemt je advertentie ook meer ruimte in ten opzichte van advertenties zonder extensies. Zo is er dus ook minder ruimte beschikbaar voor je concurrenten, extra mooi meegenomen dus! Zorg daarnaast dat je webpagina’s SEO-proof zijn ingericht. Want als je je SEA campagne goed hebt ingericht en je SEO voor elkaar hebt, neem je 60% van het scherm in beslag.
Welke typen advertentie extensies zijn er beschikbaar in Google Ads?
Doordat advertentie extensie gebruikers direct relevante informatie bieden, levert dat meer gekwalificeerde leads op. Om de resultaten van je Google Ads-campagne te optimaliseren, moet je ten minste drie extensies per campagne of advertentiegroep op de juiste manier gebruiken. Er zijn veel verschillende extensies beschikbaar, zo is het mogelijk om gebruik te maken van onder andere oproep-, locatie-, app- en prijs-extensies. Hieronder worden de verschillende types beschreven:
1. Sitelink-extensies
Sitelinks zijn extra links die net onder de tekst van jouw zoekadvertenties verschijnen en gebruikers naar specifieke pagina’s van jouw website leiden. Wanneer gebruikers klikken op een link onder de advertentie, belanden ze direct op de juiste pagina.
Voeg zoveel mogelijk sitelinks toe als je kan, ten minste twee. Selecteer de juiste landingspagina’s en leidt de gebruiker, vermeld in de titel van de sitelink duidelijk op welke pagina de gebruiker terecht komt. Voeg een omschrijving toe, hier kun je relevante informatie toevoegen. Je kunt tot zes sitelinks toevoegen. Voorbeelden: openingstijden, locatie, over ons en speciale kortingen.
2. Extensies voor website-informatie
Gebruik deze extensies om specifieke aspecten van je product of dienst aan te duiden. Door deze extensie te gebruiken, geef je klanten extra informatie over jouw producten of diensten. Zoals: voorzieningen (WiFi), soorten (losse pasvorm) en bestemmingen (Londen). Je kunt maximaal tien waardes toevoegen.
3. Highlight-extensies
Highlight-extensies zijn korte, specifieke fragmenten tekst die waardevolle kenmerken benadrukken. Je gebruikt ze om de USP’s en scherpe aanbiedingen van jouw bedrijf te promoten. Klanten krijgen meer informatie over jouw producten of diensten, zoals ‘Gratis verzending’ of ‘Voor 22:00 besteld, morgen in huis’.
Je kunt tot 20 highlights aanmaken, echter zullen deze niet allemaal tegelijk worden getoond. Vul minimaal vier onderscheidende aspecten in.
4. Locatie-extensies
Als je naast een online webshop ook een fysieke winkel hebt, is het interessant om gebruik te maken van deze extensie. Veel potentiële klanten gebruiken hun mobiele telefoon om winkels of bedrijven in de buurt te vinden. Anders is dit dus zeker een gemiste kans. Het helpt namelijk klanten om jouw locatie te vinden door in jouw advertentie je adres weer te geven. Klanten kunnen dan in één klik direct op de locatie- of contactpagina van jouw webshop terecht komen.
5. Prijs-extensies
Deze extensie geeft je de kans om extra producten of services onder de aandacht te brengen. De prijs-extensie bestaat uit een set van maximaal acht kaarten met verschillende opties en prijzen. Klanten kunnen vanuit deze extensie rechtstreeks naar het product op de website.
6. App-extensies
Voeg app-extensies toe om gebruikers te stimuleren om jouw app te downloaden. Het geeft je de mogelijkheid om verkeer naar jouw website of de app-store te sturen vanuit een enkele tekstadvertentie.
7. Oproepextensies
Gebruik de bel-extensie als je gebeld wilt worden door klanten. Met deze extensie kun je telefoonnummers aan jouw advertentie toevoegen. Hierdoor hoeven gebruikers maar op één knop te klikken om jouw bedrijf rechtstreeks te bellen.
8. Leadformulierextensies
Met deze extensie kun je een leadformulier rechtstreeks in jouw advertentie weergeven, zodat mensen makkelijk informatie met jou kunnen delen terwijl ze zoeken.
9. Verkopersbeoordelingen
De verkopersbeoordelingextensie is alleen beschikbaar als volledig automatische advertentie extensie. Door het toevoegen van verkopersbeoordelingen laat je zien dat jouw bedrijf online vele positieve gebruikersreviews heeft gekregen.
10. Beeldextensies
Een beeldextensie kun je gebruiken om producten en diensten visueel onder de aandacht brengen. Je kunt advertenties aanvullen met relevantie afbeeldingen om mensen meer informatie over jouw bedrijf te geven.
Mijn advertentie extensies zijn niet allemaal zichtbaar, hoe kan dit?
Het is mogelijk dat je meerdere sitelink-extensies en highlight-extensies hebt toegevoegd, maar dat niet al je sitelinks zichtbaar zijn of dat je highlight-extensie niet staat bij een campagne. Het is zo dat Google per zoekopdracht kiest welke extensie relevant is voor die specifieke zoekopdracht. Het kan dus voorkomen dat er bij je advertentie helemaal geen extensies te zien zijn of dat er alleen sitelink extensies bij staan terwijl wel alles goed is ingesteld. Dus is het belangrijk om alle beschikbare, relevante informatie als extensie te plaatsen en Google haar werk te laten doen. Om te controleren of je extensies goed staan, kun je de volgende stappen volgen:
Controleer of Google je advertentie en extensies heeft goedgekeurd.
Zorg ervoor dat je extensies gekoppeld zijn aan een actieve groep advertenties, campagnes of je account. Het kan zijn dat je vergeten bent om ze ook aan je nieuwe campagne toe te voegen.
Aan de slag!
Zoals je leest, heeft het toevoegen van kwalitatief goede extensies een meerwaarde voor je Google Search campagnes. Ze zorgen er niet alleen voor dat jouw advertenties zich onderscheiden van je concurrenten, maar voegen ook relevante informatie toe voor potentiële klanten. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht als je extensies aan jouw campagne toevoegt. Houd je extensies goed in de gaten, monitor hun prestatie en update ze wanneer nodig.
Hulp nodig?
Meer leesvoer
-
Wat is Facebook Business Manager en hoe maak ik dit aan?
De Facebook Business Manager is de centrale plek voor alle tools die je nodig hebt om je bedrijf en merk effectief te promoten op de... -
Wat Instagram Shopping voor jouw bedrijf kan betekenen
Instagram Shopping is een functie binnen Instagram waar je als bedrijf je producten kan verkopen. Deze functie is geheel gratis en kan gebruikt...