Wat is Google Consent Mode?
Google Consent Mode is een instelling van Google. Het is ontstaan omdat gebruikers altijd hun toestemming moeten verlenen om cookies te plaatsen. Met Google Consent Mode kunnen website-eigenaren op een gebruiksvriendelijke manier toestemming verzamelen voor het gebruik van cookies en het verwerken van gegevens van websitebezoekers. Alleen wanneer een gebruiker toestemming geeft voor marketing cookies, mag de Google Ads Remarketing Tag worden geactiveerd. Hierdoor verzamel je alleen gegevens van gebruikers die hier akkoord mee zijn, wat in lijn staat met de privacywetten in de Europese Unie, zoals de AVG.
Hulp nodig met het instellen van Google Consent Mode v2?
Wat gaat er veranderen in GCM V2?
De oude versie van Google Consent Mode richtte zich met name op hoe de gegevens werden verzameld, maar in de nieuwe versie zal ook gereguleerd worden hoe deze gegevens gebruikt en gedeeld gaan worden. De nieuwe versie zal dan ook meer gericht zijn op het juridisch gebied.
Voorheen lag de verantwoordelijkheid met betrekking tot het verkrijgen van gebruikerstoestemming bij de adverteerders. Vanaf maart 2024 zal een nieuwe wetgeving gehandhaafd worden, waarin staat dat gatekeepers zoals Google nu juist deze verantwoordelijkheid krijgen. Door deze nieuwe wetgeving, wordt het door Google verplicht om Google Consent Mode v2 te implementeren.
Eerst waren er binnen Consent Mode twee toestemmingsparameters: analytics_storage en ad_storage, deze zijn gerelateerd aan gegevensverzameling. Om ervoor te zorgen dat website-eigenaren nog steeds kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving, worden er vanaf maart 2024 nog twee andere parameters toegevoegd:
ad_user_data: mag er data worden gestuurd naar Google voor advertentiedoeleinden?
ad_personalization: mag een bezoeker opnieuw bereikt worden door middel van retargeting?
Als bedrijven gebruikersgedrag en website prestaties willen blijven meten en het maximale resultaat uit marketing willen halen, moeten ze overstappen naar de Google Consent Mode v2. Als je tegen maart 2024 nog niet bent overgestapt naar de nieuwe update, zul je niet in staat zijn om Google Ads te gebruiken en loop je het risico om geen nieuwe gebruikers uit Europa te bereiken.
Basisversie en geavanceerde versie
Je kunt ervoor kiezen om de nieuwe update te implementeren volgens een basisversie en een geavanceerde versie. Bij de basisversie zal Google helemaal geen informatie van gebruikers krijgen als zij hiervoor geen toestemming geven. De geavanceerde versie houdt in dat Google tags kan laden voordat gebruikers een cookie banner te zien krijgen, wat betekent dat er wel cookievrije gegevens worden verzameld.
Download hier de handleiding over Google Consent Mode v2!
Hoe kun je je voorbereiden op deze update?
Als website-eigenaar of Google Ads-gebruiker is het noodzakelijk om naar deze nieuwe wetgeving te handelen. Het is dan ook belangrijk om je voor te bereiden op Google Consent Mode v2 door middel van het volgende:
Controleer je dataverzameling
Je kunt zelf nagaan hoe je momenteel gegevens van gebruikers verzamelt. Het is hierbij belangrijk om niet alleen te letten op direct gevraagde informatie, maar ook op automatisch verzamelde gegevens.
Implementeer een Consent Management Platform
Om te voldoen aan de nieuwe update, wordt een Consent Management Platform aangeraden. Een Consent Management Platform kan assistentie bieden bij het implementeren van een systeem dat aan de eisen van Consent Mode v2 voldoet. Wij kunnen je hier ook bij helpen, neem contact op met een van onze specialisten!
Optimaliseer je cookie banner
Een cookie banner zal verplicht worden. Je cookie banner moet helder, direct en eenvoudig te navigeren zijn. Het moet voor bezoekers duidelijk zijn hoe zij hun toestemming kunnen geven of intrekken. Zorg ervoor dat de banner duidelijk zichtbaar is op je website en dat de nieuwe set regels hierin geïmplementeerd is.
Blijf up-to-date
Aangezien de privacywetten continu kunnen veranderen, is het van belang om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en regelgeving. Dit kun je o.a. doen door relevante nieuwsbronnen te volgen en eventueel samen te werken met experts op dit gebied.
Meer leesvoer
-
Google Merchant Center Next
Google Merchant Center Next is een nieuwe en vereenvoudigde versie van Merchant Center. Het is een platform van Google waarmee bedrijven hun... -
Content marketing: hoe maak je boeiende inhoud dat echt werkt?
Content marketing is een belangrijke pijler de in marketingstrategieën van nu. Het grote verschil tussen content marketing en traditionele...