Adverteren op Instagram, start nu!

Door Damian Offenberg Geplaatst op 19 jul. 2023 Onderwerp Social media
Jaarlijks blijft het aantal Instagram gebruikers stijgen. In Nederland zijn er op dit moment ongeveer 8,5 miljoen gebruikers, zowel jong als oud is te vinden op het socialmediaplatform. Door 60% van de gebruikers worden nieuwe producten ontdekt en daarnaast volgt 80% een bedrijf. Instagram is ook een plek waar je inspiratie op kan doen en nieuwe dingen kan ontdekken. Bedrijven gebruiken het veel om visueel hun product of dienst te verkopen. Een belangrijk kanaal waar jouw bedrijf niet op mag ontbreken. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden wanneer je gaat adverteren op Instagram, je kan namelijk heel gericht te werk gaan. Door te adverteren kan je veel omzet genereren, mits de instellingen juist staan.

Doelgericht adverteren op Instagram

Door de vele opties die beschikbaar zijn binnen het advertentieplatform van Instagram kan je heel gericht te werk gaan, mits je de juiste knoppen weet te vinden. Door jouw advertenties goed op te zetten kan jij jouw doelgroep en potentiële klanten in de hele customer journey bereiken. Het is daarnaast belangrijk dat jij jouw doel goed voor ogen hebt. Wat wil je bereiken met adverteren op Instagram? Denk bijvoorbeeld aan bekendheid vergroten van jouw bedrijf, product of diensten, of het genereren van meer verkopen. Laten we wat dieper ingaan op de doelen die je kan bereiken.

Doelgericht adverteren op Instagram

Doelen die jij kan bereiken

Je hebt besloten te willen adverteren op Instagram, maar met welk doel? Wij hebben de verschillende doelstellingen op een rijtje gezet:

1.  Bekendheid

Met deze doelstelling kan jij jouw merkbekendheid vergroten. Deze doelstelling richt zich op meer profielbezoeken, meer weergaven, bereik vergroten en nieuwe volgers.

2. Verkeer

Wanneer je de doelstelling ‘Verkeer’ kiest, stuur je mensen naar je website, app of eventpagina. Wanneer je bezoekers naar je website stuurt, is het belangrijk dat je jouw landingspagina goed inricht.

3. Betrokkenheid

Wil je meer chatberichten, videoweergaven, betrokkenheid bij berichten, pagina-vind-ik-leuks of reacties op evenementen? Ga dan voor de campagnedoelstelling betrokkenheid.

4. Leads

Verstuur je maandelijks nieuwsbrieven en wil je meer inschrijvingen? Dan je kiezen voor ‘Leads’ deze doelstelling is uitermate geschikt om te koppelen aan bijvoorbeeld een formulier.

5. App-promotie

Wanneer je wilt dat mensen jouw app downloaden, kan je jouw app promoten via Instagram. Zo richt je je campagne er echt op dat mensen de app gaan installeren.

6. Verkoop

En tot slot verkoop. Wil je meer verkopen in jouw webshop? Richt jouw campagne dan op ‘Verkoop’. Zo kan je heel gericht producten of een service onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep.

Campagnedoelstellingen

6 advertentiemogelijkheden op Instagram

Je hebt de doelstelling voor jouw campagne bepaald. Daarnaast ook het bedrag dat jij per dag, per klik of tijdens de looptijd van jouw campagne wilt besteden aan jouw advertentie. Er zijn daarnaast nog verschillende mogelijkheden om te adverteren op Instagram. Hieronder beschrijven wij welke advertentiemogelijkheden er zijn:

1. Foto advertenties

Met deze mogelijkheid ben je zichtbaar in het overzicht van Instagram. Voor deze advertentie voeg je één foto toe.

2. Video Ads

Net als bij een foto-advertentie, wordt bij een video-advertentie ook de video weergegeven in het overzicht. Video’s mogen maximaal 60 seconden duren.

3. Carrousel advertenties

Wanneer je meerdere foto’s in één advertentie gebruikt, noem je dit ook wel een Carrousel-advertentie. Ook deze is net als bij bovenstaande advertentiemogelijkheden te zien in het overzicht. Aan je carrousel kan je 2 tot 10 foto’s toevoegen.

4. Collectie-advertenties

Dit is een combinatie van een carrousel en video. Er wordt bij deze mogelijkheid een serie van afbeeldingen achter elkaar afgespeeld, daarnaast kan je nog tekst en audio toevoegen.

5. Adverteren op Instagram met Stories

Een van de opties om te adverteren is met op Instagram stories. Jouw story-advertentie wordt getoond tussen andere stories door. Een story duurt maximaal 15 seconden. Bij deze advertentie is het belangrijk dat je een goede call to action hebt 

6. Reels advertenties

Daarnaast zijn er Reels. Dit zijn video’s in een staand formaat. Wanneer je dit type advertentie kiest, kom je te staan tussen de gepersonaliseerde content voor de gebruiker. 

Ben jij klaar voor adverteren op Instagram?

Met advertenties op Instagram kun je dus heel doelgericht adverteren. Het is van belang dat jij weet wie jouw doelgroep is, wat het doel is van jouw advertentie en met wat voor soort content jij jouw doelgroep wilt bereiken. Omdat de opties voor adverteren op Instagram eindeloos zijn, kunnen wij ons goed voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet of dat je niet precies weet hoe je een goed converterende campagne opzet. Onze gecertificeerde ads specialisten hebben deze kennis en ervaring wel in huis en helpen je hierbij graag. 

Damian Offenberg
Performance Marketeer bij MediaTrend
Ontmoet Damian: ooit een senior expert bij Meta en nu een stralende ster in het team van MediaTrend, gespecialiseerd in Meta-advertising. Vanuit zijn basis in Alkmaar werkt hij aan allround marketinginitiatieven en helpt hij bedrijven hun online aanwezigheid te optimaliseren.
Conversie Optimalisatie
Het aantal aankopen per klant is met ruim 85% gegroeid
SprayTan Solutions
Google Ads
Een stijging van maar liefst 380% op onze online aanvragen
Regel je subsidie
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!