In 5 stappen je Google Ads campagne opzetten?

Door Sterre van der Velde Geplaatst op 10 okt. 2023 Onderwerp Google Ads
Google Ads, het advertentieprogramma van Google, kan helpen om jouw zichtbaarheid te verbeteren. Door hierop te adverteren, is het mogelijk om bovenaan in de zoekresultaten te komen wanneer een klant naar iets op zoek is. Zou jij graag zelf een Google Ads campagne op willen zetten? Lees dan snel verder, wij hebben namelijk de 5 stappen die je hiervoor moet doorlopen op een rijtje gezet!

Het opzetten van een Google Ads Search campagne

We beginnen bij het zoeknetwerk van Google (Search campagne), dit zijn de zoekresultaten wanneer er een bepaalde zoekopdracht wordt ingetypt op Google. De zoekresultaten bestaan uit websites die volgens Google de juiste informatie voor jou bevatten. Dit worden de organische zoekresultaten (SEO) genoemd. Dat zijn dus de resultaten waarvoor je niet betaald. Daarboven, onder en daarnaast staan de advertenties van Google die vallen onder SEA. Hieronder laten we zien welke stappen je moet ondernemen om tekstadvertenties te maken. 

Stap 1: Kies je type campagne

Je bedrijf laten groeien middels Google Ads kan door gebruik van verschillende type Google campagnes. De 7 type campagnes staan hieronder op een rijtje:

We starten met een zoekcampagne maken. Bij het opzetten van je een zoekcampagne krijg je de keuze tussen de volgende campagnedoelstellingen:

  • Leads

  • Verkopen

  • Websiteverkeer

  • Merkbekendheid en bereik

  • Product- en merkoverweging

  • Winkelbezoeken en promoties

We gaan nu starten met de campagne instellingen. In de instellingen van je Google Ads campagne geven we de campagne een relevante naam. In welk netwerk gaan we adverteren, in welke regio of steden, wat is het dagbudget, welke biedstrategie werkt het beste voor jou?

Stap 2: Welke zoekwoorden zijn goed voor mijn bedrijf?

De volgende stap bij het opzetten van een Google Ads campagne is het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Hierbij ga je zoekwoorden verzamelen waar jij op gevonden wilt worden. Dus ben jij een bouwvakker in Alkmaar gespecialiseerd in kozijnen? Dan zijn dit zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Daarnaast wil je er natuurlijk ook achter komen welke zoekwoorden potentiële klanten op Google intypen als ze op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Hiervoor zijn enkele handige tools die je kan gebruiken, zoals KWfinder en Ubersuggest. Voeg de zoekwoorden toe aan de zoekwoordplanner, dit is een gratis tool van Google zelf. Je hebt nu een idee over de CPC (kosten per klik wanneer iemand op jouw advertentie klikt), maar ook hoeveel er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht en de concurrentie op een zoekwoord. Vergeet niet om de woorden uit te sluiten die niet relevant zijn voor je campagne. Verkoop je fietsen maar doe je geen reparaties? Dan is "reparatie" niet van toepassing. 

Stap 3: Hoe maak je advertentiegroepen in Google Ads?

Bij het opzetten van een Google Ads campagne is het belangrijk om een goede campagne structuur neer te zetten. Maak per categorie, productgroep of dienst een aparte  advertentiegroep aan in jouw Google campagne. Geef de campagne een passende naam om je Google Ads campagne structuur overzichtelijk te houden.

Stap 4: Hoe maak je goede Google Ads advertenties?

Advertentieteksten in je campagne moeten aantrekkelijk en relevant zijn voor je doelgroep. Vul alle velden zo volledig mogelijk in. Wees creatief, duidelijk en relevant. Gebruik de zoekwoorden die als beste uit je zoekwoorden onderzoek komen in de tekst van je advertentie. Dit is belangrijk voor de kwaliteitsscore die Google toekent aan je advertentie en de zoekwoorden. 

Stap 5: Hoe verbeter je een Google Ads campagne?

Je bent klaar met het opzetten van je Google Search Campagne, goed bezig! Google Ads heeft veel mogelijkheden en wordt wekelijks veranderd en uitgebreid. Voor het beheren en verbeteren van een Google Ads account is het dan ook goed om je Google certificaat te behalen.

Bij het onderhouden van je Google Ads account kijk je na het opzetten van je Ads dagelijks naar je klik kosten versus je vertoningen. Word je advertentie hoog genoeg weergeven in de zoekresultaten van Google? Verhoog of verlaag je bod waar nodig. Als je een aantal conversies hebt, controleer je de Conv/kost kolom zodat je weet wat de kosten per conversie zijn. Zorg dat je de campagnes regelmatig bekijkt en bijwerkt, alleen zo werk je naar een succesvolle en efficiënte campagne. Er verandert veel in hoe mensen zoeken, maar ook in de mogelijkheden van Google Ads of Google Ads editor (desktop tool van Google).

Ga nu aan de slag!

Nu je de basis hebt om een Google Ads campagne op te zetten, kun je er zelf mee aan de slag. Lukt het je niet, heb je überhaupt geen zin om eraan te beginnen, of wil je het door experts laten uitvoeren zodat je zeker weet dat je budget goed besteed wordt? Neem dan contact met ons op!
Contact opnemen
Sterre van der Velde
Performance Marketeer bij MediaTrend
Ontmoet Sterre, onze SEA Specialist en Social Media Marketeer bij MediaTrend. Met sterke communicatieve vaardigheden en een proactieve houding is zij een echte aanwinst voor ons team. Sterre beheert meerdere accounts die ze gedreven naar een hoger niveau tilt. Naast haar werk bij MediaTrend heeft ze waardevolle ervaring opgedaan in marketing en projectmanagement. Ze is niet alleen een strategische denker maar ook een echte doener. Buiten kantooruren houdt ze van sociale activiteiten en is ze altijd in voor een uitdaging.
Google Ads
Een stijging van maar liefst 380% op onze online aanvragen
Regel je subsidie
Conversie Optimalisatie
Het aantal aankopen per klant is met ruim 85% gegroeid
SprayTan Solutions
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!