Wat betekent conversie?
Stel, je zet een campagne op, dan doe je dat met een bepaald doel. Dat doel kan van alles zijn: een verkoop, het invullen van een contactformulier, zorgen voor telefoon klikken, een offerte aanvraag, het aantal bezoekers verhogen, enz. Wanneer je dat doel behaalt, spreken we van een conversie. Dus een conversie is een gewenste actie die een bezoeker onderneemt.
Welke soorten zijn er?
Er zijn verschillende soorten conversies, de één leidt tot een lead en de ander tot meer omzet. Om daar onderscheid tussen te maken spreken we van harde conversies en zachte conversies, oftewel; een macro conversie en een micro conversie.
Een harde conversie
Een harde conversie (macro) heeft direct invloed op de verhoging van de omzet. Denk hierbij aan een verkoop via een webshop. Of in het geval van een hotel, een boeking van een hotelkamer.
Een zachte conversie
Een zachte conversie (micro) beïnvloed niet direct de omzet. Maar kan daar op den duur wel aan bijdragen. Denk hierbij aan een contactaanvraag of het aanmelden voor de nieuwsbrief.
Wat vertellen ze over mijn campagne?
Campagnes en conversies gaan vaak in één adem samen. Wanneer jouw campagne conversies genereert, weet je dat wat je doet, werkt. Maar je moet niet denken dat je bij een converterende campagne achterover kunt leunen, zeker niet zelfs!
Wanneer jouw campagne conversies binnenhaalt, haalt het ook data binnen. Met deze data kun jij aan de slag om je campagne te optimaliseren om zo nog meer conversies binnen te halen. Worden er nog geen conversies gegenereerd? Geen paniek, maar stuur dan de campagne bij. Check of jouw campagne wel wordt vertoond.
Hoe worden conversies gemeten?
Conversies geven je dus inzicht in hoe jouw campagne het doet. Maar je moet ze wel goed meten. Het meten van conversies kan op verschillende manieren, één daarvan is via Google Analytics. In Google Analytics staat heel veel data. Zo zie je waar bezoekers van jouw website vandaan komen, hoe lang ze op een pagina blijven, welke pagina de meeste bezoekers heeft maar ook waar converterende bezoekers vandaan komen. Hele nuttige informatie dat helpt bij het optimaliseren van jouw campagnes.
Conversieratio
Een conversieratio is de verhouding tussen de bezoekers van je website en het aantal behaalde doelen. Wil je de conversieratio berekenen, gebruik dan de volgende formule:
Nu is het tijd voor conversie optimalisatie (CRO)!
Nu heb je antwoord op de vraag; wat is een conversie? Je weet wat ze vertellen over je campagne en hoe je ze meet. Dus is het tijd om je conversie te verhogen middels conversie optimalisatie (CRO).
Er zijn verschillende manieren voor het verhogen van conversies. Zo kun je je webpagina’s verbeteren, aan de slag met A/B testing, het optimaliseren van je CTA’s enz. Onze specialisten helpen je graag om jouw conversies te verhogen, neem vrijblijvend contact op om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen.
Meer leesvoer
-
AED in house voor de veiligheid van onze medewerkers en bezoekers
Vanaf oktober 2015 beschikt ons BHV team over een Automatische Externe Defibrillator, afgekort AED. Deze is beschikbaar voor onszelf, maar ook... -
Hoe ziet een goede contentkalender eruit?
Wat is een contentkalender en waarom zou je er een moeten hebben? Het is een onmisbare tool voor iedereen die serieus bezig is met...