Wat is een conversie?

Door Geplaatst op 13 dec. 2023 Onderwerp Conversie
Bij het maken van campagnes vliegen de begrippen en afkortingen je om de oren. We kunnen ons goed voorstellen dat sommige begrippen en afkortingen je niets zeggen, of misschien heb je er wel eens van gehoord maar weet je niet precies wat het inhoudt. We krijgen dan ook regelmatig de vraag; wat is een conversie? In deze blog lees je alles over conversies, wat het precies betekent, welke conversies er allemaal zijn, wat ze vertellen over jouw campagne en hoe ze worden gemeten.

Wat betekent conversie?

Stel, je zet een campagne op, dan doe je dat met een bepaald doel. Dat doel kan van alles zijn: een verkoop, het invullen van een contactformulier, zorgen voor telefoon klikken, een offerte aanvraag, het aantal bezoekers verhogen, enz. Wanneer je dat doel behaalt, spreken we van een conversie. Dus een conversie is een gewenste actie die een bezoeker onderneemt.  

Welke soorten zijn er?

Er zijn verschillende soorten conversies, de één leidt tot een lead en de ander tot meer omzet. Om daar onderscheid tussen te maken spreken we van harde conversies en zachte conversies, oftewel; een macro conversie en een micro conversie.

Een harde conversie

Een harde conversie (macro) heeft direct invloed op de verhoging van de omzet. Denk hierbij aan een verkoop via een webshop. Of in het geval van een hotel, een boeking van een hotelkamer. 

Een zachte conversie

Een zachte conversie (micro) beïnvloed niet direct de omzet. Maar kan daar op den duur wel aan bijdragen. Denk hierbij aan een contactaanvraag of het aanmelden voor de nieuwsbrief.

Wat vertellen ze over mijn campagne?

Campagnes en conversies gaan vaak in één adem samen. Wanneer jouw campagne conversies genereert, weet je dat wat je doet, werkt. Maar je moet niet denken dat je bij een converterende campagne achterover kunt leunen, zeker niet zelfs! 

Wanneer jouw campagne conversies binnenhaalt, haalt het ook data binnen. Met deze data kun jij aan de slag om je campagne te optimaliseren om zo nog meer conversies binnen te halen. Worden er nog geen conversies gegenereerd? Geen paniek, maar stuur dan de campagne bij. Check of jouw campagne wel wordt vertoond

Hoe worden conversies gemeten?

Conversies geven je dus inzicht in hoe jouw campagne het doet. Maar je moet ze wel goed meten. Het meten van conversies kan op verschillende manieren, één daarvan is via Google Analytics. In Google Analytics staat heel veel data. Zo zie je waar bezoekers van jouw website vandaan komen, hoe lang ze op een pagina blijven, welke pagina de meeste bezoekers heeft maar ook waar converterende bezoekers vandaan komen. Hele nuttige informatie dat helpt bij het optimaliseren van jouw campagnes.

Conversieratio

Een conversieratio is de verhouding tussen de bezoekers van je website en het aantal behaalde doelen. Wil je de conversieratio berekenen, gebruik dan de volgende formule:

Nu is het tijd voor conversie optimalisatie (CRO)!

Nu heb je antwoord op de vraag; wat is een conversie? Je weet wat ze vertellen over je campagne en hoe je ze meet. Dus is het tijd om je conversie te verhogen middels conversie optimalisatie (CRO).

Er zijn verschillende manieren voor het verhogen van conversies. Zo kun je je webpagina’s verbeteren, aan de slag met A/B testing, het optimaliseren van je CTA’s enz. Onze specialisten helpen je graag om jouw conversies te verhogen, neem vrijblijvend contact op om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen.

Online Adverteren
De omzet heeft een sprong gemaakt van meer dan 200%
NineTwoFive
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore
Conversie Optimalisatie
Het aantal aankopen per klant is met ruim 85% gegroeid
SprayTan Solutions

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!