Wat is Conversie Optimalisatie?
Conversie Optimalisatie, ook wel CRO (Conversie Ratio Optimalisatie) genoemd, is het optimaliseren van je website om meer rendement te halen uit je bezoekers. Dit houdt in dat bijvoorbeeld tekst, beeld en layout aangepast worden om de bezoekers op de website zo veel mogelijk te laten converteren. Een aantal voorbeelden van Conversie Optimalisatie zijn:
Toevoegen van CTA (call to action) knoppen
Landingspagina's optimaliseren
Vereenvoudigen van formulieren en/of bestelproces
A/B testen voor landingspagina's en CTA’s
Snelheid van de website verbeteren
Winkelmand verlaters opvolgen
Verduidelijken van waardepropositie
In de praktijk kan je denken aan het vereenvoudigen van je Check Out proces naar een One-Step Check out of het inkorten van een contactformulier om te voorkomen dat de bezoeker afhaakt. Het optimaliseren van conversies, ofwel het laten toenemen van het aantal bezoekers dat daadwerkelijk een gewenste actie voltooid op je site, varieert van het invullen van een formulier tot het aankopen van een product. Het doel van Conversie Optimalisatie is eenvoudig: de effectiviteit van je website verhogen en de meeste waarde halen uit de interacties met je bezoekers.
Ontdek wat MediaTrend voor jouw bedrijf kan betekenen!
Haal meer rendement uit je Paid Advertising
Als je gebruikmaakt van Paid advertising loont CRO marketing extra voor je rendement. Betaald verkeer uit bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Google Ads campagnes zijn betaalde klikken. Om het meeste rendement uit deze advertentiekosten te halen moeten alle mogelijkheden benut worden om websitebezoekers te laten converteren.
Het gemiddelde conversiepercentage van een webwinkel ligt ruw geschat tussen de 2% en 4%. Het conversiepercentage is afhankelijk van verschillende factoren. Luxe en duurdere producten hebben vaak een lager conversiepercentage omdat het beslissingsproces langer is. Producten die vaker gekocht worden, bestellen bezoekers met meer gemak omdat ze vaak al weten wat ze nodig hebben en wat de verschillen zijn tussen merken. CRO marketing verhoogt de conversieratio van je website, wat leidt tot een grotere return on investment (ROI) als je gebruikmaakt van Paid Advertising.
Conversie Optimalisatie door MediaTrend
De specialisten van MediaTrend maken gebruik van diverse technieken om de gebruikerservaring te verhogen. Dit kan betrekking hebben op het optimaliseren van de pagina-indeling, het aanpassen van de content en call-to-action-knoppen, het stroomlijnen van het bestelproces en het minimaliseren van mogelijke afleidingen. We gebruiken daarbij data om inzicht te krijgen in klantgedrag op de website, wat omgezet wordt in praktische data-gedreven acties die meetbaar resultaat opleveren. Dit helpt bij het afstemmen van je aanbod en marketingstrategieën, waardoor ze nog effectiever worden.
Ten slotte leidt het optimaliseren van conversies tot een verhoogde klanttevredenheid. Door je website en processen af te stemmen op de behoeften en verwachtingen van je bezoekers, verbeter je hun totale ervaring. Op lange termijn kan dit resulteren in meer conversies en herhalingsaankopen, wat nog meer benadrukt waarom Conversie Optimalisatie een essentieel onderdeel is van je strategie.
Ik wil graag meer weten over Conversie Optimalisatie
Bekijk onze cases
-
Een mooie samenwerking voor groei en klantgerichte marketing
De experts van MediaTrend ondersteunen Labshop om de behoeften en voorkeuren van hun klanten inzichtelijk te krijgen, waardoor ze bij Labshop de... -
Reyez! neemt MediaTrend over
Reyez! B.V. (hierna: Reyez!), bekend als hét full-service bureau gespecialiseerd in digitale oplossingen, kondigt met trots de overname aan van...