Wat houdt de Google Core Update in?
Google Core Updates zijn updates die Google regelmatig uitvoert om de algoritmen te verbeteren die de rangschikking van zoekresultaten bepalen. Volgens Google moeten alleen de meest relevante websites bovenaan staan in de zoekresultaten.
De update van maart 2024 zal ervoor zorgen dat er minder lage kwaliteit content in de zoekresultaten van Google zal komen te staan. Dit om website-eigenaren die hun content alleen publiceren voor SEO-doeleinden, af te straffen. Als website-eigenaar of online marketeer zul je de volgende punten gaan merken:
1. Meer helpful content
Google wil het aantal niet relevante content met 40% verlagen. Deze niet relevante content wordt ook wel ‘unhelpful’ genoemd en is vaak alleen geschreven voor SEO-doeleinden. De update zal ervoor zorgen dat er vanaf nu alleen waardevolle content bovenaan in de zoekresultaten van Google komt te staan, zodat gebruikers direct kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn.
2. Strenge aanpak van vervallen domeinen
Vervallen domeinen - ook wel expired domains, zullen hard worden aangepakt. Vaak zijn dit domeinnamen die door de vorige eigenaar niet meer gebruikt worden en verkocht worden aan een ander. Deze domeinen hebben vaak al een hoge autoriteit opgebouwd, door o.a. backlinks. Met de recente update zal Google dit als ‘abuse’ gaan beschouwen, omdat deze domeinen vaak weinig tot geen waarde bieden voor gebruikers.
3. Parasite SEO aanpakken
Site reputation abuse - ook wel bekend als Parasite SEO, moet worden afgestraft. Dit houdt in dat het vanaf nu als spam wordt gezien wanneer websites gebruik maken van websites met een sterke autoriteit om backlinks te plaatsen naar hun eigen website. Google heeft verschillende maatregelen genomen om deze websites te bestraffen.
4. Bestraffing van AI gegenereerde content
Websites die voor hun content veelal gebruikmaken van geavanceerde tools zoals ChatGPT, zullen last krijgen van de update. Hoewel het gebruik van kunstmatige intelligentie zeker is toegestaan, bevat deze content vaak fouten en is het niet origineel. Dit zorgt ervoor dat content niet specifiek bedoeld is voor de eindgebruiker en door Google als niet waardevol kan worden beschouwd.
5. Minder clickbait content
Wanneer contentpagina's van lage kwaliteit zijn, maar wel een goede titel hebben, ziet Google dit als clickbait content. Vaak wordt een clickbait titel gebruikt om bezoekers te verleiden om op de titel te klikken. De nieuwe update van Google gaat ervoor zorgen dat dit minder vaak voor zal komen.
Wat is het gevolg van de update?
Het grootste gevolg van de nieuwe Core Update is dus wel dat content die niet waardevol is voor de eindgebruiker, bestraft wordt. Voor websites die onder één van de bovenstaande punten vallen, zal het betekenen dat zij zullen dalen in de rankings en hun website dus minder verkeer zal krijgen. Voor Google-Search gebruikers is de update alleen maar voordelig, zij zullen minder snel een website tegenkomen die niet voldoet aan hun verwachtingen.
Het is nog niet duidelijk hoe lang de update zal duren en wanneer de impact te zien is. Belangrijk is in ieder geval om als website eigenaar na te gaan of jouw website voldoet aan de eisen van Google.
Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je niet daalt in de rankings?
1. Produceer goede content
Als website-eigenaar zul je vanaf nu goed moeten gaan focussen op content die relevant is voor de eindgebruiker. Zorg dat je content betrouwbaar en kwalitatief hoogwaardig is en dat je website autoriteit uitstraalt.
Eerder schreven wij ook al een blog over AEO in digitale marketing, dit houdt in dat je content produceert dat antwoord geeft op de gestelde vragen in Google. Met de komst van de update is dit een goede strategie, omdat je hierdoor dus bovenaan in de zoekresultaten van Google kan komen te staan door middel van waardevolle content.
2. Verwijder spam backlinks
Als er iets is dat niet goed is voor websites, zijn het spam backlinks. Je kunt opzoeken of een backlink onder spam valt door de score op te zoeken op bijvoorbeeld Moz.com. Daarnaast wordt het als spam gezien wanneer de backlink komt van een domein dat bijna alleen maar AI gegenereerde content maakt.
3. Doe aan linkbuilding
Om hoger in de rankings te komen van zoekresultaten, is linkbuilding essentieel. De tactiek om links te plaatsen op andere websites, blijft een goede investering. Focus daarom op linkbuilding met relevante en betrouwbare domeinen.
Meer leesvoer
-
Het belang van interne linkbuilding
Om je website te optimaliseren is het belangrijk om gebruik te maken van interne linkbuilding. Deze term verwijst naar de manier waarop de... -
Search Generative Experience: wordt SEO vervangen?
Al sinds de opkomst van AI Tools zoals ChatGPT is het zoekgedrag van gebruikers enorm veranderd. Niet langer gebruiken mensen alleen zoekmachines...