Google Search: Begrijp de Google Ads veiling

Door Melissa Hooijschuur Geplaatst op 4 mrt. 2024 Onderwerp Google Search
Je hebt je tekstadvertentie gemaakt, vervolgens stel je het budget in, en nu ben je klaar om je advertentie online te zetten. Maar hoe weet je zeker dat jouw advertentie verschijnt? En welke positie krijgt je advertentie op de resultatenpagina? Dit wordt bepaald door de Google Ads veiling. In deze blog beschrijven we hoe het veilingsysteem van advertenties in Google Search werkt. Hoe de advertentierangschikking en kwaliteitsscore jouw advertentiepositie bepaalt. En tot slot hoe je deze kan verbeteren.

Hoe werkt de Google Ads veiling?

Google Ads maakt gebruik van een veilingssysteem om de advertenties te rangschikken en de kosten per klik op de advertentie te bepalen. De volgorde waarin advertenties op de pagina worden getoond, is gebaseerd op een berekening genaamd advertentierangschikking. 

Google gebruikers willen in de eerste plaats dat de advertenties die ze te zien krijgen relevant zijn. Bovendien willen gebruikers niet worden lastiggevallen met advertenties die niet nauw verband houden met wat ze zoeken. Ook willen adverteerders relevante advertenties tonen, zodat gebruikers er ook echt op klikken.

Hoe gaat de Google Ads veiling in z’n werking?

Stel je voor, er zijn vier adverteerders die concurreren voor ruimte op de zoekresultatenpagina. Zij zijn bereid om €4, €3, €2 en €1 te betalen voor een gebruiker die op hun advertentie klikt en hun website bezoekt.

In dit geval, bood een adverteerder €4, maar hoeft deze maar €3,01 te betalen. Dit is omdat je als hoogste bieder slechts €0,01 boven het bod van de op een na hoogste adverteerder hoeft te betalen.

Hoe bepaalt advertentierangschikking de advertentiepositie?

Google Ads berekent de advertentierangschikking voor elke advertentie in de veiling. Dit bepaalt jouw advertentiepositie en of jouw advertentie voor weergave in aanmerking komt. Over het algemeen wordt de advertentie met de hoogste advertentierangschikking dus weergegeven op de bovenste positie. En de advertentie met de tweede hoogste advertentierangschikking wordt weergegeven op de tweede positie enzovoort.

Advertentierangschikking wordt bepaald door zes factoren:

1. Bod

Wanneer je je bod plaatst, vertel je Google Ads het maximumbedrag dat je wil betalen voor een klik op jouw advertentie. Uiteindelijk betaal je vaak minder dan je maximum, en je kunt op elk moment je bod weer aanpassen.

2. Drempels voor advertentierangschikking

Om ervoor te zorgen dat advertenties van hoge kwaliteit zijn, heeft Google minimale kwaliteitsdrempels vastgesteld. Dit zijn drempels die een advertentie moet behalen om op een hogere positie te worden weergeven.

3. Context van de zoekopdracht

Bij de advertentieveiling is context belangrijk. Er wordt gekeken naar de zoektermen die de gebruiker heeft ingevoerd, de huidige locatie van de gebruiker, het type apparaat wat gebruikt wordt, het tijdstip van de zoekopdracht, en andere gebruikerssignalen en -kenmerken. Denk hier dus goed over na.

4. Impact van advertentie-extensies

Wanneer je jouw advertentie aanmaakt, heb je de optie om extra informatie toe te voegen. Denk aan een telefoonnummer, of meer links naar specifieke pagina’s op jouw website. Dit worden advertentie-extensies genoemd.

5. Advertentiekwaliteit en bestemmingspagina

Daarnaast kijkt Google Ads ook naar hoe relevant en nuttig jouw advertentie en de website waarnaar wordt gelinkt zijn voor de persoon die de advertentie te zien krijgt. De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s.

6. Concurrentiepositie binnen een veiling

Is er sprake van veel concurrentie? Dan speelt naast de advertentierangschikking, het bod ook een grote rol.

Advertentiekwaliteit

De 3 belangrijkste factoren die de advertentiekwaliteit bepalen:

1. Verwachte doorklikratio (CTR)

De kans dat er op jouw advertentie wordt geklikt als deze wordt weergegeven.

2. Landingspagina ervaring

Ook kijkt Google naar hoe relevant en nuttig jouw landingspagina is voor mensen die op jouw advertentie klikken.

3. Advertentierelevantie

Tot slot de advertentierelevantie. Hoe goed jouw advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker.

Deze factoren worden geëvalueerd en krijgt een status ‘Hoger dan gemiddeld’, ‘Gemiddeld’ of ‘Lager dan gemiddeld’. Dit is gebaseerd op historische vertoningen voor exacte zoekopdrachten van jouw zoekwoord. Wanneer er een ‘-’ bij de kwaliteitsscore wordt weergegeven, betekent dit dat er niet genoeg zoekopdrachten zijn die exact overeenkomen met jouw zoekwoorden. Doordat je zoekwoorden in je advertentietekst opneemt, verbetert de verwachte klikfrequentie en daarmee ook de kwaliteitsscore van een Google-zoekadvertentie.

Waarom advertentiekwaliteit belangrijk is voor de Google Ads veiling

Allereerst bepaalt een goede advertentiekwaliteit de drempels voor advertentierangschikking, en dus of jouw advertentie wel of niet geschikt is voor weergave. Advertenties van hogere kwaliteit leiden meestal ook tot lagere kosten, betere advertentieposities en meer advertentiesucces. Wanneer gebruikers betere advertenties zien, zijn ze gelukkiger en bestaat er meer kans dat zij daadwerkelijk klikken op die advertenties.

Hoe verbeter je je advertentiepositie?

De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van jouw advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s. De kwaliteitsscore bestaat uit de verwachte CTR, advertentierelevantie en landingspagina ervaring. Doordat de veilingen continu schommelen, is het aan te raden om de prestatieplanner iedere maand te gebruiken.

Verwachte doorklikratio (eCTR)

  • Wees specifiek in je advertenties: neem zoekwoorden op in je tekst zodat mensen direct kunnen zien dat je advertentie voor hun relevant is.

  • Experimenteer met verschillende call-to-actions: bel nu vs. boek nu.

  • Benadruk een uniek voordeel van jouw product of dienst.

  • Tijd- of locatiespecifieke advertentietekst: denk aan seizoensgebonden of feestdagen.

Advertentie relevantie

  • Negatieve zoekwoorden toevoegen.

  • Wees specifiek op mobiel: mobiele zoekervaring.

  • Wees lokaal: richt je op de juiste regio voor jouw bedrijf door alleen de relevante talen en locaties in te stellen.

  • Neem relevante zoektermen mee in jouw advertentieteksten.

Landingspagina ervaring

  • Stuur het verkeer naar de juiste landingspagina: als de zoekopdracht ‘gestreepte broeken’ is, moet de landingspagina specifiek gestreepte broeken tonen.

  • Wees consistent: zorg ervoor dat de landingspagina het gesprek voortzet en volgt op het aanbod van de advertentie.

  • Maak je website transparant en betrouwbaar: maak het gemakkelijk voor bezoekers om je contactinformatie te vinden en geef aan wat jouw bedrijf doet.

  • Laadsnelheid en duidelijkheid: zorg ervoor dat gebruikers snel kunnen vinden wat ze zoeken.

  • Zorg ervoor dat je mobiele website geoptimaliseerd is. 

Laat ons je helpen!

Een zetje in de goede richting nodig of je complete Google Ads uitbesteden? Neem dan contact met ons op en/of vraag vrijblijvend een gratis groeiadvies aan.
Contact Groeiadvies
Melissa Hooijschuur
Performance Marketeer bij MediaTrend
Melissa, geboren in 1999 en woont haar hele leven al in Wormerveer, is een van de nieuwste aanwinsten bij MediaTrend. Haar vrije tijd bestaat uit het ontdekken van culinaire hoogstandjes, beleven van avonturen en nieuwe activiteiten met vrienden, en het genieten van films in de bioscoop. Deze interesses weerspiegelen haar levendige persoonlijkheid en haar ambitie om nieuwe dingen te ontdekken.
Website Snelheid
De snelheid van de website is gestegen met 170%
Niels Langeveld
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore
Online Adverteren
De omzet heeft een sprong gemaakt van meer dan 200%
NineTwoFive

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!