Waarom zijn de resultaten niet direct zichtbaar?
Een vraag die we vaak horen en die we uiteraard helemaal begrijpen, want je wilt natuurlijk zo snel mogelijk resultaat. Maar hiervoor is een goede reden. Wanneer jij een campagne hebt gemaakt, heb je veel verschillende instellingen ingesteld. Het advertentieplatform heeft de tijd nodig om deze campagne te begrijpen, dit noemen we ook wel de leerfase. In deze leerfase wordt door middel van machine learning gekeken hoe jouw advertentie het beste kan worden weergegeven. Dat betekent niet dat jouw advertentie niet zichtbaar is, maar vaak beperkt. Een leerfase duurt meestal een aantal dagen. Daarna komt hij uit de leerfase en kan hij optimaal draaien.
Wanneer kan ik resultaat verwachten?
Het resultaat van een campagne kan dus een aantal dagen op zich laten wachten. Maar het kan ook al in de leerfase resultaten binnen halen, deze kunnen een wat hogere CPA hebben omdat hij nog moet ondervinden wat de meest gunstige manier is om de advertentie te laten zien aan de doelgroep. Na de leerfase is de kans groot dat de CPA door de stabiele prestaties naar beneden gaat.
Wanneer je na de leerfase nog steeds geen resultaat boekt, kan het zijn dat je de campagne wat moet bijstellen. Dit kan je doen aan de hand van de verkregen data die je in die periode dat de campagne live staat, binnen hebt gehaald. We kunnen ons voorstellen dat dit wat vragen oproept. Onze specialisten kijken graag met jou mee hoe je je campagne kan optimaliseren.
Ik zie mijn eigen advertentie niet, hoe kan dit?
Helaas zien wij dit regelmatig voorkomen, dat adverteerders hun eigen campagne niet zien maar die van de concurrent wel. Dat kan verschillende redenen hebben:
Niet relevant genoeg voor je campagne
Wanneer je gebruikmaakt van ROAS/CPA als doelstelling, gaat het algoritme door middel van machine learning aan de slag om de beste match te vinden. Als jij als adverteerder vaak zoekt op de zoekwoorden van jouw advertentie, krijg je deze in het begin wel te zien. Maar doordat jij (als het goed is) niet klikt op je eigen advertentie (want dat kost je geld), maar wel op die van je concurrent, ziet Google het als niet relevant verkeer. Hierdoor krijg je jouw advertenties niet meer te zien. Vraag jouw specialist een screenshot te maken van je advertentie, en probeer minder op je campagne te zoeken.
Jouw IP-adres is uitgesloten
Daarnaast kan het ook zijn dat je je eigen IP-adres hebt uitgesloten waardoor je dus je eigen campagne niet te zien krijgt. Het voordeel hiervan is dat je niet per ongeluk onnodige kosten maakt doordat je klikt op je eigen advertentie.
Hulp nodig bij je campagne?
Meer leesvoer
-
Zoekwoorden en -typen in Google Ads
Je staat op het punt om je gloednieuwe campagne de digitale wereld in te sturen. Stop! Voordat je op die 'publiceer'-knop drukt, zijn er... -
Microsoft Advertising vs. Google Ads: keuzehulp voor bedrijven
In de wereld van online adverteren zijn er twee krachtige spelers die de markt domineren: Microsoft Advertising en Google Ads. Beide platforms...