De eerste jaren, rollercoaster jaren
1999 – 2003
Op vrijdag 19 februari 1999 wordt MediaTrend Publicaties v.o.f. bij de Kamer van Koophandel ingeschreven. Met een opportunistische blik en veel vertrouwen in de toekomst vestigt het net gestarte bedrijf zich gelijk in een gloednieuwe, ruime en moderne bedrijfsunit van 225m2 aan de Hamsterkoog, op het bedrijventerrein Beverkoog in Alkmaar.
In de eerste jaren van haar bestaan ontwikkelt MediaTrend zich als ambitieuze, informele organisatie met de focus op sterke groei. De bedrijfsactiviteiten concentreren zich vooralsnog op de ontwikkeling en exploitatie van het vacatureplatform Jobsonline.nl. In die jaren bevindt het internet zich nog in een fase, waarin de bekendheid ervan nog heel beperkt is. Het is vandaag de dag haast niet meer voor te stellen, maar 'prospects' moet regelmatig worden uitgelegd, wat internet nu eigenlijk precies is en hoe dit nieuwe medium voor hun personeelswerving kan worden ingezet.
Die onbekendheid duurt echter niet lang en de ontwikkelingen en het gebruik van internet ontwikkelen zich razendsnel. Ook MediaTrend groeit in deze jaren razendsnel uit tot een bedrijf met zo’n 20 man personeel. Maar met het uiteenspatten van de “internet-bubbel” op de aandelenbeurzen in het jaar 2000 volgt een wereldwijde recessie welke ook nog eens gelijk valt met de invoering van de euro, waardoor er plots een einde komt aan een tijd van overbestedingen en oververhitting van de economie.
Een aantal lastige jaren volgen, waarin ook MediaTrend bedrijfsmatig een paar flinke stappen terug moet doen voor wat betreft omzet en groei. Nu de recessie heeft toegeslagen en de vraag naar personeel snel terugloopt, wordt het in deze fase ook pijnlijk duidelijk, dat het dienstenpakket welke tot dan toe volledig op de vacaturemarkt gericht is, dringend uitbreiding op andere, minder recessiegevoelige markten behoeft.
Aan de weg timmeren
2004 – 2008
Na deze tumultueuze eerste jaren, waarin MediaTrend in een rollercoaster zit met hoge pieken en diepe dalen, is het overleven van de crisis het credo in 2004. De oplossing voor de toekomst van het bedrijf wordt gezocht in het aanbieden van nieuwe in-house ontwikkelde diensten op het gebied van het creëren van online zichtbaarheid en vindbaarheid voor bedrijven. Met directories voor verschillende specifieke bedrijfsbranches bijvoorbeeld voor de bouw en de transportwereld plus het aanbieden van bedrijfswebsites met een eigen CMS, wordt een meer gediversifieerd productenpakket aangeboden waarmee we de crisisjaren uiteindelijk weten te overleven.
Hierna breekt er een fase van rust en gelijkmatige groei aan. De nieuwe extra diensten slaan aan, zijn succesvol en vangen het verlies aan omzet op de vacaturemarkt op. Er worden weer nieuwe mensen aangetrokken en we timmeren aan de weg om een stabiele werkgever te worden waar mensen zich kunnen ontplooien en ontwikkelen.
Met de uitbreiding van het dienstenpakket en de daarmee gepaarde uitbreidng van het personeelsbestand, wordt ook de beschikbare kantoorruimte nu al snel te krap. Expansie wordt gezocht in het huren van aangrenzende bedrijfsunits in hetzelfde pand. Er worden muren doorgebroken en de units worden flink onder handen genomen, waarmee we weer licht, lucht en ruimte krijgen om alle medewerkers van een goede werkplek te voorzien.
Ook België en Duitsland worden inmiddels met groeiende mate vanuit het kantoor in Alkmaar bediend.
Crisis? Welke crisis?
2009 – 2013
In 2008 dient zich de volgende wereldwijde crisis zich aan; de Kredietcrisis. Begonnen in de VS storten de financiële markten in het najaar van 2008 in elkaar, gevolgd door de financiële problemen van diverse Zuid-Europese landen in de Euro-zone in 2010.
We zijn dit keer echter beter voorbereid op deze diepe recessie, maar na jaren van flinke groei vlakken de bedrijfsresultaten nu behoorlijk af. Pas als de crisis wereldwijd min of meer bedwongen is, komt MediaTrend in 2011 in een moeilijke periode terecht van een aantal verliesgevende jaren. Maar door de inzet, de drive en het enthousiasme van alle medewerkers gecombineerd met nieuwe productontwikkelingen, wordt deze crisis weer bezworen. Zo wordt MediaTrend in 2013 bijvoorbeeld Google Partner en neemt nieuwe Google diensten en verbeterde producten op in het aanbod.
Verdere optimalisatie en ontwikkeling
2014 – 2018
Onder het motto “Never let a good crisis go to waste” wordt er er goed nagedacht over interne processen en het dienstenpakket. Om ook toekomstige crisis het hoofd te kunnen bieden, worden veel processen tegen het licht gehouden en investeren we verder en met extra energie in kwaliteit, cultuur, collega’s en optimalisatie van de (interne) processen.
We maken aldus een verdere kwaliteitsslag. Om het hernieuwde MediaTrend gestalte te geven besluiten we ook om “Publicaties” uit de bedrijfsnaam te verwijderen. Als simpel “MediaTrend” krijgt het bedrijf een hernieuwde naam en breiden we de diensten, producten en afzetmarkten ook nu weer verder uit.
Zo gaan we in 2018 bijvoorbeeld de grens over, naar Duitsland. Hoewel, de grens óver? Voor de nieuwe tweede vestiging van MediaTrend betrekken we een mooie kantoorunit in het Business Trade Center in Heerlen/Aachen, precies óp de grens van Nederland en Duitsland. Met deze nieuwe vestiging willen we de Duitse markt nog beter te bedienen.
Met een frisse blik vooruit
2019 - ....
Het blijven onderscheiden in de dienstverlening is een belangrijke pijler voor MediaTrend.
Waarbij we geen concessies doen aan onze eigen kernwaarden. Twee van de kernwaarden zijn interesse en verbondenheid. Samen kunnen we zoveel meer bereiken en dat doen we door naar elkaar te luisteren. Dit doen wij ook bij onze klanten. Wat is de wens? Is die realistisch? En hoe anticiperen wij op een veranderende markt. Hiermee creëren maatwerk en verbondenheid. Onze ambitie is niet om de “grootste” speler te zijn. Wel om een speler te zijn die zich onderscheidt in meedenken, transparantie en kwaliteit.
Dit zullen wij de aankomende jaren blijven doen en kijken vol verwachting en met vertrouwen uit naar een volgende periode. Op naar de 25 jaar!
Meer leesvoer
-
Wat is e-mailmarketing automation en hoe zet ik het in?
E-mailmarketing is een van de meest effectieve manieren om in contact te blijven met klanten en leads. Maar met de groei van het aantal e-mails dat... -
Wat zijn advertentie extensies?
Bij een goede customer journey komt de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste persoon terecht. Met advertentie...