Wat gebeurt er als uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen?
Google Ads heeft eerder aangekondigd dat vanaf 30 juni 2022 de ETA’s verdwijnen. Het gaat dus enkel om de uitgebreide tekstadvertentie. Deze verdwijnt langzaam, de advertenties zijn dan nog wel zichtbaar, en je kunt ze onderbreken, hervatten of verwijderen. Dus je kunt ze alleen niet meer maken of bewerken. De responsieve tekstadvertenties (ook wel RSA’s genoemd) zijn na 30 juni 2022 nog de enige tekstadvertenties. Het voordeel van de RSA is dat ze over het algemeen een hoger volume hebben omdat Google hierbij meer optimalisatiemogelijkheden heeft. Voor de rest zijn de tekenlimieten hetzelfde. Bij responsieve tekstadvertenties kun je tot vijftien koppen toevoegen en vier beschrijvingen. Voor het optimaliseren van de campagne is het raadzaam deze koppen en beschrijvingen zoveel mogelijk te gebruiken.
Wat voor invloed heeft het verdwijnen van de uitgebreide tekstadvertenties?
Google is altijd bezig om de juiste boodschap bij de gebruiker te tonen. Hierbij speelt automatisering een grote rol. Door uitsluitend nog responsieve zoekadvertenties in te zetten, kan Google nog beter inspelen op de specifieke behoeften van de gebruiker. Uiteraard heeft Google een onderzoek gedaan naar het adverteerders die overstappen van ETA’s naar RSA’s, zij hebben gemiddeld 7% meer conversies.
Wat merkt de gebruiker van het verdwijnen van de uitgebreide tekstadvertenties?
Voor de gebruiker verandert er weinig. Wanneer zij Googelen zien ze met de RSA’s juist relevantere advertenties. Google toont dus de combinatie die het beste matcht aan de hand van de zoekopdrachten van de gebruiker.
Wat moet ik nu doen?
Het is belangrijk dat je je campagnes checkt, wanneer je jouw Ads hebt uitbesteed bij ons, doen wij dit voor je. Het kan zo zijn dat niet in alle advertentiegroepen responsieve teksten staan. Dus loop je advertenties na en voeg, waar nodig, responsieve teksten toe.
Tips voor succesvolle RSA’s
De tekstadvertentie voor Google Zoeken bestaat uit drie hoofdcomponenten. Denk aan de kop, de beschrijving en het veld ‘URL’ met daarin het websiteadres. Om jouw RSA’s zo succesvol mogelijk te maken, geven we je graag tips die jij kan toepassen bij het maken van de advertenties:
Voeg zoveel mogelijk koppen en beschrijvingen toe en neem zoveel mogelijk populaire zoekwoorden mee.
Laat het merk/bedrijfsnaam terugkomen in advertenties.
Zorg voor een goede landingspagina.
Voeg relevante extensies toe.
Gebruik een duidelijke call to action.
En tot slot; Bouw, beoordeel, optimaliseer en herhaal.
Hulp nodig bij de advertenties?
Meer leesvoer
-
Bereik hogere conversies door een snelle website
In de wereld van het web is snelheid koning. Klanten vragen zich regelmatig af hoe ze hun WordPress-website kunnen versnellen. Het antwoord ligt... -
Zoekwoorden en -typen in Google Ads
Je staat op het punt om je gloednieuwe campagne de digitale wereld in te sturen. Stop! Voordat je op die 'publiceer'-knop drukt, zijn er...