Hoe wordt het dagbudget bepaald?
Wanneer je start met Google Ads is het aan te raden om goed na te denken over het dagbudget. Google werkt met elk budget en vraagt hier geen minimum voor. Hoe je dit budget bepaalt, hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld van je concurrentie, je strategie, de kosten per klik, welke KPI’s je belangrijk vindt en of je campagnes zijn beperkt door budget. Bepaal eerst voor jezelf hoeveel je per maand wilt uitgeven aan Google Ads, dit bedrag deel je door 30,4 en zo bereken je een gemiddeld dagbudget.
Waarom je dagbudget verhogen?
Om meer rendement uit je campagnes te halen, kun je ervoor kiezen om het dagbudget te verhogen. Verhogen van het budget zorgt voor meer verkeer naar je website. Het effect hiervan zijn meer conversies. Wanneer je het dagbudget verhoogt, geef je dus waarschijnlijk meer geld uit maar zorgt het ook voor een beter resultaat. Bedenk voor jezelf of het nodig is om het te verhogen.
Is er een maximum dagbudget?
Er wordt in Google Ads gewerkt met een gemiddeld dagbudget, het gemiddelde bedrag wat Google per dag uitgeeft. Het ingestelde budget kan hoger of lager uitvalt op bepaalde dagen. Hoe kan dit? Op dagen dat er meer verkeer wordt verwacht vanuit de advertentie, kan Google meer geld uitgeven. De kosten compenseert Google met de dagen die volgen. Er wordt voor je bepaald wanneer jouw advertentie meer of minder biedt. Een maximum dagbudget is er niet, het systeem zorgt ervoor dat je binnen een bepaalde factureringsperiode nooit meer dan 30,4 keer je gemiddelde dagbudget moet betalen.
Hoeveel moet ik investeren om goed resultaat te behalen?
Wat je moet investeren om een goed resultaat te behalen, heeft met diverse factoren te maken:
Kosten per klik
Ook wel CPC genoemd, zijn kosten die ontstaan wanneer iemand op een advertentie heeft geklikt.
Gemiddelde orderwaarde
Is de hoogte van de de prijs van een gemiddelde bestelling in je webshop of winkel.
Brutowinstmarge
Betreft een percentage van de omzet dat overblijft als je alle inkopen hebt betaald.
Conversiepercentage
Is het gemiddelde aantal conversies per advertentie-interactie, uitgedrukt als percentage.
Wanneer je deze factoren op een rijtje hebt, kun je berekenen wat de investering wordt. Zorg ervoor dat je uiteindelijk winst behaalt zodat de campagne winstgevend wordt.
Meer leesvoer
-
Navigeren door de Google Helpful Content update en de toekomst van SEO
Sinds de lancering van de Google Helpful Content update in September 2023 ervaren veel websites een daling in hun posities in Google. Deze update,... -
Hoe snel zie ik resultaat van mijn campagne?
Je hebt een mooie campagne uitgedacht, bijpassende advertenties opgezet en nu is het wachten op resultaat. Het liefst wil je natuurlijk dat je...