Welk dagbudget is het beste?

Door Jeremiah de Roode Geplaatst op 3 okt. 2023 Onderwerp Google Ads
Met een dagbudget geef je aan hoeveel geld je per dag wilt uitgeven aan een bepaalde campagne binnen je Ads account. Voor een beginnende adverteerder is het lastig om het juiste budget te bepalen. Een te hoog of te laag budget kan zorgen voor minder goede resultaten in Google Ads. Lees verder in deze blog en ontdek hoe je het beste jouw dagbudget bepaalt!

Hoe wordt het dagbudget bepaald?

Wanneer je start met Google Ads is het aan te raden om goed na te denken over het dagbudget. Google werkt met elk budget en vraagt hier geen minimum voor. Hoe je dit budget bepaalt, hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld van je concurrentie, je strategie, de kosten per klik, welke KPI’s je belangrijk vindt en of je campagnes zijn beperkt door budget. Bepaal eerst voor jezelf hoeveel je per maand wilt uitgeven aan Google Ads, dit bedrag deel je door 30,4 en zo bereken je een gemiddeld dagbudget.

Hoe wordt het dagbudget bepaald?

Waarom je dagbudget verhogen?

Om meer rendement uit je campagnes te halen, kun je ervoor kiezen om het dagbudget te verhogen. Verhogen van het budget zorgt voor meer verkeer naar je website. Het effect hiervan zijn meer conversies. Wanneer je het dagbudget verhoogt, geef je dus waarschijnlijk meer geld uit maar zorgt het ook voor een beter resultaat. Bedenk voor jezelf of het nodig is om het te verhogen.

 Is er een maximum dagbudget?

Er wordt in Google Ads gewerkt met een gemiddeld dagbudget, het gemiddelde bedrag wat Google per dag uitgeeft. Het ingestelde budget kan hoger of lager uitvalt op bepaalde dagen. Hoe kan dit? Op dagen dat er meer verkeer wordt verwacht vanuit de advertentie, kan Google meer geld uitgeven. De kosten compenseert Google met de dagen die volgen. Er wordt voor je bepaald wanneer jouw advertentie meer of minder biedt. Een maximum dagbudget is er niet, het systeem zorgt ervoor dat je binnen een bepaalde factureringsperiode nooit meer dan 30,4 keer je gemiddelde dagbudget moet betalen.

Is er een maximum dagbudget?

Hoeveel moet ik investeren om goed resultaat te behalen?

Wat je moet investeren om een goed resultaat te behalen, heeft met diverse factoren te maken:

Kosten per klik

Ook wel CPC genoemd, zijn kosten die ontstaan wanneer iemand op een advertentie heeft geklikt.

Gemiddelde orderwaarde

Is de hoogte van de de prijs van een gemiddelde bestelling in je webshop of winkel.

Brutowinstmarge

Betreft een percentage van de omzet dat overblijft als je alle inkopen hebt betaald.

Conversiepercentage

Is het gemiddelde aantal conversies per advertentie-interactie, uitgedrukt als percentage.  

Wanneer je deze factoren op een rijtje hebt, kun je berekenen wat de investering wordt. Zorg ervoor dat je uiteindelijk winst behaalt zodat de campagne winstgevend wordt.

Jeremiah de Roode
Performance Marketeer bij MediaTrend
Maak kennis met Jeremiah, onze enthousiaste SEA Specialist en Social Media Strateeg bij MediaTrend. Afkomstig uit Beverwijk, brengt hij frisse energie en dynamiek naar zijn werk. In zijn vrije tijd is hij vaak op de golfbaan te vinden, waar hij zijn passie voor de sport combineert met een scherpe focus die ook terug te zien is in zijn professionele leven. Zijn drive om het beste uit zijn accounts te halen is indrukwekkend. Eerder deed hij waardevol onderzoek naar de marketingstrategieën van McDelivery, waardoor hij een analytische blik heeft ontwikkeld.
Online Adverteren
De omzet heeft een sprong gemaakt van meer dan 200%
NineTwoFive
Zoekmachine Optimalisatie
De totale zichtbaarheid is met ruim 200% gestegen
Tintstore
Online Adverteren
Er is meer dan 200% omzet groei gerealiseerd binnen 3 jaar tijd
Vos Koffie

Ik help jouw bedrijf naar de top!

Igor, Online marketing consultant
Doe binnen 2 minuten onze gratis online groei analyse en kijk hoe we samen jouw doel kunnen bereiken!